Otsikko
Mikä järjestö keräsi rahaa hyväntekeväisyyteen pressanvaalien äänestyspaikoilla?

Kysytty

Mikä järjestö keräsi rahaa hyväntekeväisyyteen pressanvaalien äänestyspaikoilla?

Vastaus

Vastattu

2024 presidentinvaalien äänestyspaikoilla rahaa keräsi hyväntekeväisyysjärjestö Pieni ele ry. Etusivu - pieni ele

Pieni ele -keräys on kerännyt lahjoituksia vammaisten ja pitkäaikaissairaiden hyvinvoinnin vaalimiseen jo vuodesta 1907 lähtien. Keräys on aina vaalien aikaan äänestyspaikoilla. Ensimmäisessä keräyksessä vuonna 1907 kerättiin Werner Söderströmin johdolla lahjoituksia tuberkuloosin vastustamiseen. Keräys järjestettiin vaalien yhteydessä ja monien vuosien ajan keräyksen nimi olikin Vaalikeräys. Tänä päivänä lahjoituksilla tuetaan kotimaamme vammaisia ja pitkäaikaissairaita. Toiminta perustuu hyväntekeväisyyteen ja yhdistys on poliittisesti sitoutumaton.

1 ääntä

Kommentit

Keräyspiste oli ainakin muutamilla äänestyspaikoilla piilotettu taitavasti. Itse löysin tämän nurkan taakse vasta kun neuvottiin...

Tampereen pääkirjastossa kerääjälle oli järjestetty näkyvä paikka, jonka ohi käveltiin vaalihuoneeseen mennessä. Siellä oli piilotettu aivan muuta: miten pääsee äänestyspaikalle kirjaston pääkerroksesta, jos ei pysty käyttämään ahtaita jyrkkiä kierreportaita. Niihin osoitti moni nuoli, mutta hissi oli piilossa - eikä taloa heikosti tunteva voinut edes tietää että silläkin pääsisi vaaliuurnan ääreen.

Tuore havainto samasta paikasta: kerääjän pöytä oli entisellään, näkyvällä paikalla, mutta lipasta sen paremmin kuin lippaan vartijaa ei näkynyt. Kirjaston pääsalissa oli edelleen isot äänestyspaikkaopasteet vain kierreportaisiin. Hissi piileksii Metson sisääntuloaulan toisella puolella, ilman tilapäisiäkään opasteita.

Minäkin etsin ja etsin ja löytyi toisesta huoneesta. Kuulemma pitää olla kaukana äänestyspisteesta ettei "häiritse"...
Varmaan opastuslappukin olis sitten on häiriötekijä.

Sama juttu Helsingin Jakiksen kirjastossa! Ihmiset hyvää hyvyyttään haluavat auttaa. Vaikea ymmärtää...