Onko pesukarhu eli supi jo levinnyt Suomeen?

Kysytty

Hei!
Onko pesukarhu eli supi jo levinnyt Suomeen? Ainakin se on määritelty haitalliseksi vieraslajiksi. Vuosi sitten näin pihassani eläimen jonka määritin pesukarhuksi. Asun Kuopion lähellä maaseudulla.

Vastaus

Vastattu

Pesukarhu on luokiteltu haitalliseksi vieraslajiksi koko EU:n alueella. Sitä esiintyy nykyään esimerkiksi Saksassa, Ranskassa ja Tanskassa, missä kanta on saanut alkunsa istutuksista ja toisaalta luontoon vapautetuista, ensin lemmikkeinä pidetyistä yksilöistä. Pesukarhu ei siis ole levinnyt luontaisesti vaan ihmisen toiminnan seurauksena. Pesukarhu on kaikkiruokainen, kiipeilee taitavasti ja voi kantaa ja levittää monia sairauksia, joten se aiheuttaa uusille alueille levitessään monenlaisia ongelmia sekä alkuperäiselle luonnolle että ihmisille.

Pesukarhusta ei ole toistaiseksi varmoja havaintoja Suomessa. Haitalliseksi vieraslajiksi luokittelu tarkoittaa, sitä ei saa tuoda maahan eikä pitää hallussa, kasvattaa tai välittää eteenpäin. Pyrkimyksenä on estää pesukarhun leviäminen Suomeen.

Pesukarhuhavainnoista voi ilmoittaa Luonnonvarakeskukselle verkkolomakkeella: https://lomakkeet.luke.fi/vieraslaji.

Lähteet:

Metsästäjäliiton sivusto: https://metsastajaliitto.fi/node/200

Vieraslajiportaali: https://www.vieraslajit.fi/lajit/MX.47329/show

2 ääntä

Kommentit

Mitä ihmettä, mihin voi uskoa. Juuri luin wikipediasta, että pesukarhu on supi. Nyt tiedän, että supeja on koko Suomi täynnä ja täällä kuitenkin sanotaan, että niitä ei vielä ole tavattu Suomesta?

Totta, supikoiria Suomessa liikkuu yleisesti. Tasaraitahäntäistä supia eli pesukarhua ei täällä ole nähty. (Paitsi jokunen lemmikkinä siihen aikaan, kun niiden pitoa ei vielä oltu erikseen lailla kielletty. Eräästä lemmikistä on tehty kirjakin, on jopa uusi painos ennakkomyynnissä nyt 2023 tammikuussa. (Jaana Sudensaaga: Pikku pesukarhu)

Supikoiraa nimitetään monessa paikka vain lyhyesti supiksi. Jopa monet metsästäjät kertovat lähtevänsä supijahtiin, vaikka kyse on supikoirista. Erittän hämäävää. Harva suomalainen mieltää pesukarhun supiksi, vaan puhuu mieluummin pesukarhusta. Supikoira taas mielletään yleisesti supiksi. Entäs supiturkki, eipä sekään pesukarhusta ainakaan Suomessa ole tehty. Pitäisi pistää tämä määritelmä täysin uusiksi.

”Pikku Pesukarhun tositarinat” on tuolla ylempänä mainitun kirjan täydellinen nimi. Jaana Sudensaaga siis kirjoittaja. Ja kuten kirjan nimikin kertoo, tarina on tosi. Sadunomaisesti väritetty kertomus Sudensaagan omasta lemmikistä vuosikymmenten takaa.
Aurinkokustannuksen kustantamaan kirjaan on sisällytetty myös tieto-osio, jossa mm. näitä edellä kommentoituja nimityksiäkin selvitetään. On totta, että suomalaiset nimitykset ”pitäisi pistää uusiksi”.