Mikä ero on seuraavilla englannin lauseilla? "Are you in there?" ja "Are you there?". Joskus olen kuullut väitettävän, että tuo in-prepositiota käyttävä lause…

Kysytty

Mikä ero on seuraavilla englannin lauseilla? "Are you in there?" ja "Are you there?". Joskus olen kuullut väitettävän, että tuo in-prepositiota käyttävä lause olisi virheellinen, mutta olen kuullut sitä kuitenkin käytettävän paljon.

Vastaus

Vastattu

Lausetta "Are you there?" käytetään, kun halutaan kysyä, onko joku ylipäänsä jossakin paikassa. "Are you in there?" ei sekään sinänsä ole virheellinen ilmaus, mutta se on luonteeltaan täsmällisempi kuin suurpiirteinen "Are you there?": näin voidaan kysyä, kun tiedustellaan, onko joku jonkin nimenomaisen kohteen sisällä tai sisäpuolella. Jos olemme esimerkiksi luolan suuaukolla ja oletamme englanninkielisen ystävämme piilottelevan sen uumenissa, voimme korrektisti huhuilla pimeyteen, "Are you in there?".

Lähteet ja kirjallisuutta:
Oxford modern English grammar
The Cambridge grammar of the English language