Mihin Suomessa arkistoidaan eniten säveltäjien nuottikäsikirjoituksia? Onko eroa klassisen musiikin ja esim. laulelmien tai pop-musiikin nuoteilla?

Kysytty

Mihin Suomessa arkistoidaan eniten säveltäjien nuottikäsikirjoituksia? Onko eroa klassisen musiikin ja esim. laulelmien tai pop-musiikin nuoteilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen suurin nuottikäsikirjoitusten arkisto on Kansalliskirjastossa (tiedot löytyvät pääosin Viola-tietokannasta). Taidemusiikkia on merkittäviä määriä arkistoitu myös Sibelius-Akatemian kirjaston arkistoon sekä Turussa Sibelius-museon arkistoon. Yleisradion nuotistolla on ollut merkittävä kokoelma orkesteripartituureja ja muuta arkistoaineistoa, mutta se on siirretty pääosin Kansalliskirjastoon. Samoin on tehnyt SULASOL, jonka kuoromusiikin käsikirjoitusarkisto on pääosin siirtynyt tai siirtymässä Kansalliskirjastoon. Samaan paikkaan on päätynyt pääosa Fazer-kustantamon arkistoaineistosta, joskin Fennica Gehrmanilla on sitä vielä jonkin verran. Pienempiä sävellyskäsikirjoitusten arkistoja on runsaasti, mm. Kansallisoopperalla ja Helsingin kaupunginarkistossa. Yleinen trendi on ollut käsikirjoitusten siirtäminen Kansalliskirjastoon tai Kansallisarkistoon.

Populaarimusiikin nuottikäsikirjoituksia on merkittävässä määrin lähinnä Musiikkiarkistossa (entinen JAPA). Musiikkiarkiston johtajana pitkään toiminut Janne Mäkelä julkaisi vuonna 2015 perusselvityksen Musiikkiarkistot Suomessa (Suomen Jazz & Pop Arkisto), joka tarjoaa edellä esitettyä paremman kuvan suomalaisista musiikkiarkistoista. Se on luettavissa ja ladattavissa PDF-muodossa täältä.

Heikki Poroila