Mihin kirjastoluokkaan sijoitetaan lapsille suunnattu aforismikokoelma? Aforismeihin vai lastenrunoihin?

Kysytty

Hei!
Mihin kirjastoluokkaan sijoitetaan lapsille suunnattu aforismikokoelma? Aforismeihin vai lastenrunoihin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleisten kirjastojen luokitusjärjestelmän YKL:n mukaan niin lasten kuin aikuistenkin aforismikokoelmat sijoitetaan luokkaan 10.8 (Mietelausekokoelmat, sitaattikokoelmat). Verkko-YKL löytyy alla olevasta linkistä. Siinä on myös sanahaku, josta luokan voi tarkistaa:

http://ykl.kirjastot.fi/fi-FI/sanat/?SearchWord=aforismit

Helsingin kaupunginkirjastolla on oma luokitusjärjestelmänsä HKLJ (http://hklj.kirjastot.fi/), mutta muut Suomen kuntien kirjastot käyttävät YKL:ää.

1 ääntä

Kommentit

Vaikka luokitus on 10.8, voidaanko lasten aforismikirja kuitenkin sijoittaa lastenosastolle, jonne se kuuluu? Vai merkitäänkö luokan etuliitteeksi vain L?

Kustantaja! Vastaaja piti kirjastolaisena itsestään selvänä, että niin aforismienkuin muidenkin kirjojen jako alkaa automaattisesti aikuisten- ja lastenosastoihin. Ei siis korostanut, että lastenosastoilla on tietokirjoja siinä missä aikuistenkin ja molemmissa on sama YKL-luokitus. Kustannettu lasten aforismikokoelma sijoitetaan ilman muuta lastenosastolle luokkaan 10.8.