Otsikko
Mihin historialliseen ajankohtaa sijoittuu Kerttu Juvan teos Vuorilinnan Lotta? Saman tekijän viimeinen teos kesäsaari kertoi kesästä 1890. Helsingin…

Kysytty

Mihin historialliseen ajankohtaa sijoittuu Kerttu Juvan teos Vuorilinnan Lotta? Saman tekijän viimeinen teos kesäsaari kertoi kesästä 1890. Helsingin Kaivopuiston maisemiin sijoittuva Vuorilinna ajureineen voisi olla samalta ajanjaksolta? Miksi Kerttu Juva kertoo näistä kolmattakymmenettä vuotta ennen omaa syntymäänsä tapahtuneista asioista? Näin korvaamattoman arvokkaasti!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kerttu Juvan (1924-2009) Vuorilinnan Lotta löytyy Kirjasampo-palvelusta. Sieltä käy ilmi, että kirjan alaotsikko on: "kertomus vuodelta 1848".

Kirjasammon tietue löytyy täältä: https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/saha3%253Au0679c853-ffa0-4566-90ef-2…

Kysymykseesi miksi Kerttu Juva on kirjoittanut historiallisia teoksia, on tietenkin hieman vaikea vastata. Syitä sille, miksi kirjailija kirjoittaa asioista, paikoista, ajoista ja ihmisistä, joista kirjoittaa, on varmastikin monia.

Juvan ajatuksia omasta kirjoittamisestaan en tähän hätään löytänyt, mutta netistä löytyy Maiju Lahtisen pro gradu -työ, jossa hän pohtii syitä sille, miksi etenkin naiset kirjoittavat historiallisia teoksia:

"--- ymmärrän hyvin Margaret Mitchelliä ja monia muita, yleensä naiskirjailijoita, jotka epätoivon vimmalla yrittävät ladata romanttisiin tarinoihinsa historiallisia faktoja toivoen niiden lisäävän romaaninsa arvoa." (s. 4)

(Maiju Lahtinen. Kovia faktoja ja fiilistelyä - Historiallisen romaanin ajankuvan rakentamisesta ja lähteiden
käytöstä kirjoittajan näkökulmasta. Pro gradu -työn teoreettinen osio. Jyväskylän yliopisto, TAIKU / kirjallisuus, kirjoittajalinja. 2015.)

Lahtisen pro gradu löytyy täältä: https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/9089/URN_NBN_fi_jyu-20065…

Samaisesta opinnäytteestä löytyy myös historiallisen romaanin määrittelyä:

"Tarkemman määrittelyn mukaan historiallisen romaanin maailma ja ajankuva on rekonstruoitu nimenomaan erilaisten historiallisten lähteiden, eikä itse koetun ja omien muistikuvien avulla." (s. 5)

"Historiallisen romaanin aiheen tulee olla niin kaukana menneisyydessä, että sen kirjoittajalla ei voi olla siitä muistitietoa" (s. 5)

Toisin sanoen, historiallisen kaunokirjallisuuden genreen boisi katsoa kuuluvan varsin oleellisesti se, että sen kirjoittajalla ei ole omakohtaista kokemusta kysymyksessä olevasta ajasta/aikakaudesta/ajanjaksosta.

Kirjasammon artikkeli Kerttu Juvasta löytyy täältä: https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aperson_123175981056263 Sivulle on listattu Kirjasammosta löytyvät Juvan teokset.

Kerttu Juvasta löytyy artikkeli esim. Ismo Loivamaan Kotimaisia nuortenklassikoita 3 (Avain 2011) -kirjasta.