Michael Jacksonin musiikki on boikotissa muutamilla ulkomaisilla radiokanavalla uuden elokuvan tietojen takia. Onko Suomessa viime aikoina boikotoitu mitään…

Kysytty

Michael Jacksonin musiikki on boikotissa muutamilla ulkomaisilla radiokanavalla uuden elokuvan tietojen takia. Onko Suomessa viime aikoina boikotoitu mitään musiikkia radiokanavilla? Tiedän että entisaikaan jotkut olivat soittokiellossa

Vastaus

Vastattu

Aikoinaan, kun Suomessa oli yksi radiokanava eli Yleisradio, oli mahdollista "boikotoida" yksittäisiä lauluja niiden väitetyn huonon laadun tai jollain lailla arveluttavan tekstin perusteella. Tätä aihetta on käsitelly perusteellisesti Jake Nyman kirjassaan Kielletyt levyt (Gummerus 2017).

Sittemmin on tilanne muuttunut siten, että yksittäiset radiokanavat käytännössä "boikotoivat" suurinta osaa levyistä ja artisteista, koska ne käyttävät pääosin etukäteen laadittuja soittolistoja, joiden ulkopuolelta ei välttämättä soiteta mitään. Tällaisessa soittolistakulttuurissa ei boikotin käsitteellä ole enää oikein järjellistä perustetta.

On vaikea tietää, millä muilla perusteilla kuin kaupallisen kysynnän pohjalta radiokanavien ratkaisuja tehdään. On periaatteessa täysin mahdollista, että kanavan YXZ omistaja tai ohjelmapäällikkö päättää olla soittamatta jotain laulua tai artistia, koska ei pidä tästä musiikista tai sanoitusten viestistä. Tällaisen päätöksen erottaminen siitä, ettei kanava soita miljoonaa muutakaan laulua ja artistia, on kuitenkin mahdotonta, ellei boikotoija itse tuo ratkaisuaan esille. Kaupalliselle kanavalle tärkeintä on pitää mainostajat tyytyväisenä, joten on mahdollista, että ei-julkista torjuntaa harrastetaan esimerkiksi yhteiskunnallisesti kantaaottavien laulujen kohdalla.

Mitään isompaa boikottiliikettä ei muistini mukaan ole viime vuosina ollut. Kulttuuri on muuttunut sillä lailla, ettei mitään yhtenäiskulttuuria muutenkaan ole olemassa, vaan kuuntelu on jakautunut moniin ryhmiin. Tässä kuviossa jonkin artistin tai laulun boikotoinnilla on vähän merkitystä.

Joissain erityistapauksissa boikottipuheilla voi kuitenkin olla merkitystä. Esimerkiksi Eurovision laulukilpailut ovat kautta vuosien olleet erilaisten kiistojen sävyttämiä, vaikka virallisesti kaikenlainen politikointi on kielletty. Tällä hetkellä on esimerkiksi käynnissä Euroopan-laajuinen boikottihanke Israelissa järjestettäviä kilpailuja kohtaaan Israelin hallinnon toimien takia. Tässäkään boikotti ei kohdistu yksittäisiin lauluihin tai laulajiin.

Heikki Poroila