Menevätkö kukkien ja vihannesten siemenet pilalle oltuaan vuoden mökillä, joka on ollut kylmillään? Itävätkö siemenet?

Kysytty

Menevätkö kukkien ja vihannesten siemenet pilalle oltuaan vuoden mökillä, joka on ollut kylmillään? Itävätkö siemenet?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Siemenet tulisi varastoida kuivina viileässä paikassa. Useimpien lajien siementen itävyys pysyy hyvänä, vaikka niitä säilytetään yhden talven yli huoneenlämmössä. Parempi on kuitenkin pitää siemenpussit jääkaapissa muovirasiaan tai -pussiin pakattuina tai jopa pakastimessa. Kylmillään oleva mökki ei siis ole ollenkaan huono vaihtoehto siementen säilyttämiseen, mikäli alhaisen lämpötilan lisäksi pystyy takaamaan siemenille suojan mahdolliselta kosteudelta. Muuten itämiskyvyn säilyminen on lajikohtaista. Vihannesten siementen itämiskyky säilyy joitakin vuosia - esimerkiksi sellerillä, kaaleilla, kurkulla, maissilla, pinaatilla ja pavuilla 3-5 vuotta, sipulilla, palsternakalla, persiljalla ja mustajuurella 1-2 vuotta. Myös kukkien siemenet säilyttävät hyvässä säilössä itävyytensä muutaman vuoden ajan.

Lähteet:
Enemmän iloa puutarhasta : hyöty- ja koristekasvit ulkona ja sisällä. Valitut palat, 1980
Kaunis koristetarha. WSOY, 1999
Suomalainen piha ja puutarha. Gummerus, 2009

49 ääntä

Kommentit

Sain tyhjentävän vastauksen kysymykseeni ja vastaus ilahdutti minua suuresti.

No on kyllä apinan laatima vastaus, jos toinen kysyy, että onko säilynyt pakkasessa (kylmillään), niin eikun vastaamaan, että "hyvin säilyy lämpimässä". Ei voisi kyllä huonompaa vastausta saada.