Löytyykö jostain selkeät tiedot, miten mitäkin ruokaa voi käyttää viimeisen käyttöpäivän jälkeen?

Kysytty

Kaurahiutaleet, seesaminsiemenet, pasta... Löytyykö jostain selkeät tiedot, miten mitäkin ruokaa voi käyttää viimeisen käyttöpäivän jälkeen? Siivoan kuolinpesää ja löytyi kasseittain "vanhaa" kuivakaappi ruokaa, viim. 2021 ja 2022 käytettävä. Jos täytyy heittää pois kuivaruokaa, meneekö se kompostiin?

Vastaus

Vastattu

Pakkausmerkintöjä on kahdenlaisia: parasta ennen ja viimeinen käyttöpäivä. Ne eroavat toisistaan siinä, että parasta ennen tuotetta voi kyllä käyttää pakkaukseen merkityn päivän jälkeen, mutta valmistaja ei takaa sen olevan parhaimmillaan. Tuotteessa voi olla haju, maku tai ulkonäköhaittoja, mutta se ei ole terveydelle vaarallista. Viimeinen käyttöpäivä on todellakin viimeinen päivä, jolloin tuote on ravinnoksi kelpaavaa. Sen jälkeen sitä ei saa myydä eikä jakaa edelleen. Syömistä ei suositella, mutta kukin aikuinen toimii omalla vastuullaan. Saa syödä sivusto  ja Ruokatieto

Jos kuivaa ruokatavaraa heitetään pois, se menee biojätteeseen (ja pakkaukset lajinsa mukaan muovi- tai kartonkijätteeseen. Kompostiin ei kannata pistää kovin suuria määriä kuivaa ruokaa. Se saattaa houkutella paikalle eläimiä ennen maatumistaan.  Kierrätyksen ABC HSY Kompostiopas