Otsikko
Meillä on täällä Luulajassa suomenkielinen lukupiiri ja haluaisimme tutustua Kalevalaan. Emme halua lukea koko pitkää Kalevalaa vaan jonkun edustavan otoksen…

Kysytty

Hei Meillä on täällä Luulajassa suomenkielinen lukupiiri ja haluaisimme tutustua Kalevalaan. Emme halua lukea koko pitkää Kalevalaa vaan jonkun edustavan otoksen. Mikä kohta olisi sellainen?
Tällä sivulla oli käsitelty aiemminkin Kalevalaa ja siinä oli linkkejä, jotka eivät valitettavasti auenneet ;(

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

”Kalevalasta” löytyy lyhennettyjä ja modernisoituja versioita, joihin on otettu ainakin toimittajien mielestä olennaisimmat asiat mukaan. Jo Elias Lönnrot itse teki ”Kalevalasta” kouluja varten lyhennetyn laitoksen, joka on ilmestynyt uudelleen nimellä ”Kalevala 1862 : lyhennetty laitos” (Suomalaisen kirjallisuuden seura, 2005). Siinäkin tosin on yli 350 sivua runoja, joten ei se kovin lyhyt ole.

Pikaisesti selailtuna löytyi seuraavia lyhennelmiä tai modernisointeja:

Kalevala kouluille ja nuorisolle (WSOY, 1950; 160 sivua)
Kalevala lyhennettynä (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 1998; 192 sivua)
Kalevala nykysuomeksi (Pilot-kustannus, 2006; 247 sivua)
Kalevala yleiskielelle käännettynä (Sanasiivet, 2009; 328 sivua)
Kalevalan tarinat (Otava, 1910; 180 sivua)
Lyhyt Kalevala (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2001; 173 sivua)
Pienois-Kalevala (WSOY, 2009; 288 sivua)
Pienois-Kalevala kouluja varten (WSOY, 1973; 232 sivua)

Kalevala löytyy verkosta täältä, http://neba.finlit.fi/kalevala/ ja Kalevalaan liittyviä verkkosivuja on koottu tänne, http://www.makupalat.fi/fi/kokoelma/kalevala

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

No esimerkiksi ensimmäinen ja toinen runo. Maailmankaikkeus syntyi, kun Sotka teki pesän Ilmattaren
polvelle (eli ei tiedetä oliko sotka vai ilmatar ensin) ja laski kuusi kultaista ja yhden rautaisen munan.
Ilmatarta tämä otti sen verran pannuun, että hän heilautti kinttuaan niin että munat lentelivät pitkin
jorpakkoa ja särkyivät ja niistä tuli: maa, taivas, tähdet ja aurinko...
eli maailmankaikkeuden synty tietysti on yksi Kalevalan viihdyttävimpiä osioita, sitten tietysti runot 13-15 joissa Kostoa vaaninut paimen viipaloi Lemminkäisen ja loiskauttaa fileet Tuonelan jokeen. Äiti hiffaa että pojalle on mennyt homma vähän plörinäksi ja lähtee etsimään häntä. Hän onkii poikansa repaleet Tuonelan joesta, tikkaa ne yhteen ja läpsyttelee jannun hereille. Sammon takoi sitten vesku loiri. Youtubesta löytyy nykyään Kalevala laulettuna runo runolta.
Ja joo, on vähän vanha ketju, mutta ihan sama.