Otsikko
Meidän isä lausui meille runoja, joita oli kansakoulussa oppinut, kun olimme pieniä. Ainakin yhden runon nimi ja tekijä on jo jäänyt unholaan. Osattaisiinkohan…

Kysytty

Meidän isä lausui meille runoja, joita oli kansakoulussa oppinut, kun olimme pieniä. Ainakin yhden runon nimi ja tekijä on jo jäänyt unholaan. Osattaisiinkohan kirjastosta auttaa?

Yksi runo menee jotenkin näin: "Kun heräsin, aurinko nukkui, mutta valoisaa oli kyllä. Käkikello neljää kukkui, oli kastetta niittyjen yllä. Oli hiljaa ranta ja aita, vain keijut pyykkiä pesi. Joka oksalla riippui paita, ja paidoista tippui vesi." Kukahan runon on kirjoittanut ja mikä sen nimi on?

Toinen runo on ilmeisesti Helvi Juvosen runo: "On onnellista tietää, miten Jumala karhua rakastaa, ja saukkoa, ilveskissaa, ja mäyrää ja oravaa, ja pöllöä tupsupäistä, joka yöhön häviää, ja västäräkkiä pientä, jolla kauaskatsovat silmät on, ja punaista kärpässientä, siinä valkeita pilkkuja on." Meneeköhän runo kokonaisuudessaan näin?

Kolmas on ilmeisesti myös Helvi Juvosen runo, mutta siitä en tiedä muuta kuin yhden lauseen: "lauloi haavan lehti, lauloi minkä ehti". Mikähän runo mahtaa olla kyseessä, ja miten se menee?

Neljäs runo onkin äidin lausuntoja: "Heit' oli viisi, mummo ja ukki, Maija tyllerö, nukke lyllerö ja viides vallaton kilipukki." Miten runo jatkuu ja kuka sen on kirjoittanut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ensimmäinen runo on nimeltään Aamulla. Sen on kirjoittanut Helen C. Crew ja mukaillen suomentanut Kirsi Kunnas. Runo löytyy ainakin 1960-luvun aapisesta: Lukutunnin kirja. 1, Opin lukemaan : lasten aapinen / Paavo Kuosmanen, Liisa Merenkylä & Pentti Merenkylä (Valistus, 1962).

Toinen ja kolmas katkelma ovat samasta runosta nimeltään Valkeat pilkut. Runo on Juvosen kokoelmasta Kääpiöpuu (WSOY 1949), ja se löytyy myös runoilijan Kootuista runoista. Runo alkaa näin: ”Lauloi haavan lehti, lauloi minkä ehti, laulussansa värisi kuin sydän ihmisen.” Toinen katkelma on runon viimeinen säkeistö (”On onnellista tietää…”). Välissä on vielä viisi muuta säkeistöä.

Neljäs runo on Immi Hellénin Ystävykset. Runo on ilmestynyt mm. Hellénin kokoelmissa Lasten runokirja (Valistus 1930) ja Punaposki, kultasuu (Karisto 2000). Jyväskylän yliopiston julkaisuarkistossa on digitoituna Valistuksen Joulupukki-niminen julkaisu, jossa runo on sivulla 8, joten sen voi lukea myös verkossa osoitteessa:
https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/22820/1911_II_ocr…