Lukukoirat. Sopiiko sellaisiksi mikä rotu hyvänsä? Valitaanko yleensä tietyntyyppisiä karvaturreja tähän hommaan? Mites voisiko esim. asiakkaan oma koira olla…

Kysytty

Lukukoirat. Sopiiko sellaisiksi mikä rotu hyvänsä? Valitaanko yleensä tietyntyyppisiä karvaturreja tähän hommaan? Mites voisiko esim. asiakkaan oma koira olla lukukoira? Miten lukukoirat koulutetaan?

Vastaus

Vastattu

Lukukoirien koulutuksesta ja soveltuvuudesta löytyy määrittely Kennelliiton sivuilta, https://www.kennelliitto.fi/koirat/lukukoirat Kennelliitto on myös yhteistyössä Mikkelin Kaupunginkirjaston kanssa laatinut laatusuosituksen yleisten kirjastojen lukukoiratoiminnalle. Se löytyy samalta sivulta. Laatusuosituksissa luetellaan yksityiskohtaisesti edellytykset lukukoiraksi. Niitä ovat muiden muassa terveys, hyvä kunto, yli 2 vuoden ikä, hyvä ja luottavainen suhde ohjaajaansa. Ohjaajan tulee myös tuntea koiran tausta. Selvää on, että koiran täytyy olla rauhallinen ja nauttia uusien ihmisten kohtaamisesta. Tietoa Kennelliiton lukukoirakursseista löytyy myös samaiselta sivulta.