Lukemani mukaan Tyrvään yhteiskoulu paloi vuonna 1920. Erään henkilön mukaan ko. koulu paloi jo 1918, kun punaiset polttivat Vammalan perääntyessän sieltä. …

Kysytty

Lukemani mukaan Tyrvään yhteiskoulu paloi vuonna 1920. Erään henkilön mukaan ko. koulu paloi jo 1918, kun punaiset polttivat Vammalan perääntyessän sieltä.

Vammala tosiaan paloi vuonna 1918, mutta paloiko Tyrvään yhteiskoulu jo silloin ja paloiko se uudestaan v. 1920 vai paloiko se vain jompanakumpana vuonna?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tyrvään yhteiskoulun historiikki kertoo, että koulu oli vuoden 1918 tuhopoltolta säästyneiden rakennusten joukossa: "Ennen lähtöään [punaiset] suorittivat ehkä sodan suurimman tuhopolton sytyttäen huhtikuun 19 päivän vastaisena yönä Vammalan tuleen; palolta säilyivät vain kauppalan pohjoisreunalla Rautaveden rannalla olevat rakennukset, koulu niiden joukossa. Valkoiset vuorostaan ottivat nyt koulutalon haltuunsa pitäen siellä mm. sotaoikeuden istuntoja."

Koulu paloi perustuksiaan myöten vasta vuonna 1920: "Maaliskuun 18 p:nä 1920 klo 6,30 aamulla huomattiin tulen päässeen irti koulurakennuksen toisessa kerroksessa järven puolella olevassa IV luokan huoneessa. Vahtimestari O. Lehtonen oli alakerran uuneja hoidellessaan kuullut räiskettä yläkerrasta, mutta arvellut herneitä joutuneen lattialta lakaistujen rikkojen mukana uuniin palamaan eikä mennyt heti katsomaan, vaan lähti rakennuksen vastakkaisessa päässä olevaan huoneistoonsa. Pian tuli pääsi kuivassa puutalossa sellaiseen valtaan, ettei sitä voitu sammuttaa. Irtaimistokin tuhoutui miltei kokonaan."

Lähde:
Tyrvään yhteiskoulu 1904-1954 : historiikki, muistelmia, matrikkeli