Luin lapsena (80-luvun lopussa tai 90-luvun alussa) kirjaa, jossa seikkaili pitkäjalkaisia otuksia rullaluistimilla. Yhden hahmon nimi oli muistaakseni Unna…

Kysytty

Luin lapsena (80-luvun lopussa tai 90-luvun alussa) kirjaa, jossa seikkaili pitkäjalkaisia otuksia rullaluistimilla. Yhden hahmon nimi oli muistaakseni Unna. Otukset söivät pääasiassa salmiakkia paitsi yksi joka sai syödä pelkkiä porkkanoita. Otukset asuivat taloissa, joiden katoilla oli kylpyammeet. Kiinnostaisi tutustua kirjaan uudelleen eli kuka on kirjailija ja mikä on kirjan nimi?

Vastaus

Vastattu

Unnaa ja salmiakkia syöviä rullaluistelevia otuksia on etsitty ennenkin:

https://www.kirjastot.fi/kysy/kaipailen-kirjaa-lapsuudestani-mutta-en?language_content_entity=fi

Kaivattu kirja lienee Anna Taurialan Tittimaan ipanat (Gummerus, 1984).

Titit ovat otuksia, joilla on nenän paikalla piikki ja jaloissa rullaluistimet. Heidän mieliruokaansa on salmiakki.

Kirja alkaa näin:

"Minä olen UNNA ja minä asun Tittimaassa. Olisi kiva, jos sinä voisit tulla tänne, sillä täällä on ihanaa. Aina saa syödä salmiakkeja. Siitä minulle tulikin mieleen, että minun vatsassani on pieni tyhjä paikka ja äiti paistaa juuri salmiakkimunkkeja."