Luin lapsena 80-luvun alku-puolivälissä kirjan, josta minulla on vain hajanaisia muistikuvia. Kirja oli lasten romaani, oisko noin satasivuinen ja kuvitettu…

Kysytty

Hei,

Luin lapsena 80-luvun alku-puolivälissä kirjan, josta minulla on vain hajanaisia muistikuvia. Kirja oli lasten romaani, oisko noin satasivuinen ja kuvitettu. Kirjassa oli muistaakseni päähenkilöinä kaksi poikaa tai isompi lapsiporukka ja siinä oli paljon huumoria. Muistan, että jossain luvussa lapset leikkivät hylätyssä autossa joutomaalla. Oisko joku voinut jäädä autoon jumiin? Tuntuma on että kirjassa kepposteltiin paljon, en ole varma. Tekijä ei ollut suomalainen ja sukunimen alkukirjain lienee jostain aakkosten keskivaiheilta, olisko K-M? Sen mukaan, mitä muistelen, missä kohti kirja sijaitsi lapsuuteni kirjastossa. Kirjan kuvituksesta semmoinen mielikuva, että piirrosviiva oli notkea ja pyöreä, hieman animaatiomainen, lapsilla oli pyöreät, mutta leveät kasvot, niinkuin soikio makaisi pidemmällä kyljellään.

Onnistuisiko joku muistamaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pari kollegaa arvelivat, että etsimäsi kirja voisi olla joku Jacques Sempén ja René Goscinnyn Nikke-kirjoista. Niissä keppostellaan ja joutomaalla sijaitseva autonromukin löytyy.

Nikke-kirjojen saatavuustiedot voit tarkistaa pääkaupunkiseudun Helmet-aineistotietokannasta: http://luettelo.helmet.fi/search~S9*fin/