Otsikko
Luin kauan sitten kirjasarjan, jossa seurattiin pojan kasvua kylmällä seudulla, Alaskassa, Grönlannissa tai vastaavassa. Hänen äitinsä oli yleinen nainen, joka…

Kysytty

Luin kauan sitten kirjasarjan, jossa seurattiin pojan kasvua kylmällä seudulla, Alaskassa, Grönlannissa tai vastaavassa. Hänen äitinsä oli yleinen nainen, joka jätti vauvan miesjoukon kasvatettavaksi. Miehet löysivät apuun vanhan naisen, joka oli päättänyt lopettaa päivänsä istumalla jään päällä ja odottamalla että jää sulaa. Nainen suostui hoitamaan pojan aikuiseksi ja he kaikki asuivat yhdessä. Sarjassa kuvattiin miesten toilailuja ja pojan kasvua.

Vastaus

Vastattu

Jørn Rielin trilogian nimi on ”Kertomuksia isien talosta”. Kirjassa kerrotaan Agojaraq pojan kasvutarinaa. Lapsen nuori eskimoäiti on aikoinaan lähtenyt tiehensä. Poika varttui omalaatuisten miesomaistensa huostassa hyvin etenkin sen jälkeen kun äitiä korvaamaan löydettiin eskimoperinteen mukaisesti omaehtoista kuolemaa harkitseva vanha nainen Aviaja, joka suostuteltiin pojan hoitajaksi: ”Hupaisa juttu koristaa kasvot”.

Sarjaan kuuluvat myös: ”Meidän herramme ketunloukku” ja ”Ensitapauksen juhla”.

1 ääntä

Kommentit

Noi kirjat on ihan älyttömän hauskoja ja poikkeuksellisia lukukokemuksia täysin vieraan ympäristönsä takia. Itselläni on vielä tuo sarja ensimmäinen ja toinen kirja, täytyykin lukea ne pitkästä aikaa uudestaan. Suosittelen, jos eteen osuu!