Luin jostain, että suomalaisen kansanlaulun "Sattui kerran vahingossa Matin muori kuolemaan" sävelmä tunnetaan myös Venäjällä. Missä venäläisissä lauluissa…

Kysytty

Luin jostain, että suomalaisen kansanlaulun "Sattui kerran vahingossa Matin muori kuolemaan" sävelmä tunnetaan myös Venäjällä. Missä venäläisissä lauluissa tämä sävelmä esiintyy?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Äänitetietokanta Fono.fi:n hakutulosten mukaan kyseessä näyttäisi olevan kansanlaulu, joka äänitettynä tunnetaan esim. nimillä Matin muija, Matin Maija, Matin muijan kuolema, Sattui kerran vahingossa Matin muija kuolemaan ja myös Lehmän annan papille.

Yksi äänite löytyy Jyväskylän yliopiston arkistosta: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/32038 Yliopiston tietueesta löytyy esim. kyseisen version nuotinnos ja sanat: "Sattui kerran vahingossa Matin muija kuolemaan. Tuosta Matti pappilahan rovastille kertomaan."

Laulusta on kysytty palvelussamme aiemminkin. Kirjastonhoitajan aikaisempi vastaus kuuluu:

Matin muijan kuolema on suomalainen kansanlaulu. Painettuna se löytyy ainakin Johannes K. Lindstedtin kokoaman kirjan Laululipas : Suomen laajin kansan laulukirja toisesta niteestä (vuoden 1907 laitos). Hieman tästä poikkeava versio on julkaistu Erkki Ala-Könnin toimittamassa Alavuden laulukirjassa (1978).

Äänitetietokannan tulos on sama: kyseessä on suomalainen kansanlaulu, jonka säveltäjää tai sanoittajaa ei tunneta. Niinikään laulusta on olemassa hieman poikkeavia versioita, kuten kirjastonhoitajan vastaus kertoo, mikä ollee tietenkin kansanlauluille tavanomaista.

Venäjälle päästään, kun tutustutaan Inkerinmaalla syntyneen ja Vienan Karjalassa eläneen Lyyti Kuzminan lauluihin, jotka on julkaistu cd:llä: Kuzmina, Lyyti. Vienan Kansan Laulajia. Kuhmo: Juminkeko, 2010. Kuzmina on laulanut tätä laulua Matin muijasta. Inkerinmaa ja Vienan Karjala sijaitsevat Venäjällä. Valitettavasti en löytänyt tietoa, että laulua olisi laulettu myös venäjäksi.