Luin joskus aikoinaan suomalaisen nuortenkirjan, jonka päähenkilö oli noin 20-vuotias nuori nainen joka oli mitä ilmeisimmin lievästi masentunut. Tytön…

Kysytty

Luin joskus aikoinaan suomalaisen nuortenkirjan, jonka päähenkilö oli noin 20-vuotias nuori nainen joka oli mitä ilmeisimmin lievästi masentunut. Tytön vanhemmat marmattivat töiden hakemisesta ja muusta, mutta tyttö vain loikoili päivät pitkät alakuloisena sängyssä. Kirjassa oli parin sivun mittainen monologi tytön mietteistä "kissanpesän" tekemisestä peitosta. (eli kun peiton käärii itsensä ympäri kuin makuupussin, siten että kaikki kulmat ja sivut jäävät kropan alle) Muistan tästä monologista oikeastaan tarkasti ainoastaan lauseen "itselle kissanpesä on vaikea tehdä".

Olisiko joku sattunut lukemaan samaa kirjaa, kun näillä tiedoilla on itse ainakin todella vaikea koittaa löytää kyseistä opusta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyselimme asiaa kirjastoammattilaisten valtakunnalliselta sähköpostilistalta, mutta sielläkään ei kukaan tunnistanut etsimääsi kirjaa. Tietäisiköhän joku lukijoistamme?

0 ääntä

Kommentit

Voisiko olla Kerttu Aitolan Lisempää laiffia-niminen kirja, julkaistu vuonna 2000? Kertoo siis lukion päättäneen tytön välivuodesta ja siitä, kuinka omaa paikkaa elämässä ei oikein meinaa löytyä. Luin kirjan monta vuotta sitten, mutta muistaakseni siinä oli jonkinlainen edellä kuvatun kaltainen sänkyynhautautumiskohta.

http://db3.oph.fi/netlibris/tiedot.asp?PA=422

http://kirjailijat.kirjastot.fi/kirjailija.aspx?PersonID=1524&PageConte…