Otsikko
Luin Helsingin Sanomista pienen artikkelin naisesta, joka keräili sanoja. Hän oli leikannut ne irti ja muistaakseni arkistoinut aakkosjärjestykseen. Haluaisin…

Kysytty

Luin Helsingin Sanomista pienen artikkelin naisesta, joka keräili sanoja. Hän oli leikannut ne irti ja muistaakseni arkistoinut aakkosjärjestykseen. Haluaisin lukea tuon jutun uudestaan, mutten löydä sitä millään hakusanalla HS:n arkistoista. En muista minkä maalainen nainen oli. Artikkeli oli sellainen pieni henkilöjuttu, mahdollisesti "Ihmiset" otsikon alla. Niillä tienoilla, joissa on syntymäpäivän viettäjät yms. Uskoakseni lehti ilmestyi viikonloppuna, ennen toukokuuta 2015.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastoissa on e-Press-palvelu, jossa voi lukea ja tehdä hakuja moniin kotimaisiin sanomalehtiin, mm. Helsingin Sanomiin 24 kuukauden ajalta. Helsingin Sanomien Aikakone -palvelun kautta taas voi hakea artikkeleita vuosien 1904-1997 lehdistä. Näiden palvelujen kautta emme onnistuneet löytämään etsimääsi artikkelia.

Ilmeisesti artikkeli onkin ajallisesti lehdessä, joka sijoittuu näiden hakumahdollisuuksien väliseen aikaan. Joten valitettavasti kirjastolla ei ole mahdollisuutta etsimääsi artikkelia löytää.

Helsingin kaupunginkirjaston Pasilan kirjastossa on Hesari mikrofilmimuodossa 24.9.1904 alkaen. Sitä voi tulla selaamaan kirjaston aukioloaikoina, mutta kovin työlästä tällainen etsiminen tietysti on:

http://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Pasilan_kirjasto/Juttuja_kirjastosta/Lehdet_mikrofilmit_tietokoneet(27239)

1 ääntä

Kommentit

Olisikohan kysymyksessä ollut juttu nobelisti Herta Müllerista? Se julkaistiin Helsingin Sanomissa 20.10.2012 otsikolla Nobelisti pelastaa sanoja. Jutussa kerrotaan miten hän kerää sanoja ja arkistoi ne kaappiin aakkosjärjestyksessä.