Luin 1970-80-luvulla sanomalehden toimittajan kirjoitusoppaan, jonka nimeä enkä tekijän nimeä en muista. Siinä suositeltiin, ettei käytetä vakiintuneita…

Kysytty

Luin 1970-80-luvulla sanomalehden toimittajan kirjoitusoppaan, jonka nimeä enkä tekijän nimeä en muista. Siinä suositeltiin, ettei käytetä vakiintuneita kielikuvia, jotka pöhöttävät tekstiä. Esimerkiksi asian "tiimoilta", joka ei merkitse mitään. Muita vältettäviä on "viedään kuin pässiä narussa" jne. Mahtaako löytyä kyseinen teos?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun Helmet-aineistotietokannasta löytyy hakusanoilla 'kirjoittaminen' ja 'oppaat', jokunen 1970-80-luvuilla julkaistu kirjoitusopas. Kaikkia tuon ajan teoksia ei ole välttämättä asiasanoitettu tietokantaan, joten niitä voi olla hankala löytää, jos ei tiedä tarkasti kirjoittajan tai teoksen nimeä. Mutta kokeile tosiaan kirjoittaa nuo hakusanat Helmetin hakukenttään, ehkä joku noista kirjoista kuulostaa tutulta!
Helmet-verkkokirjasto: https://www.helmet.fi/fi-FI

Sen sijaan uudempia kirjoittamisen oppaita löytyy lukuisia ja niissä käsitellään myös noita mainitsemiasi asioita. Ehkäpä esimerkiksi joistakin näistä voisi olla sinulle apua:

Suhola, Aino: Journalistisen kirjoittamisen perusteet (Finn Lectura, 2005)
Kankaanpää, Salli: Tekstintekijän käsikirja : opas työssä kirjoittaville (Yrityskirjat, 2011)
Torppa, Tiina: Työssään kirjoittavan opas (Talentum, 2014)
Uimonen, Taina: Kirjoita kiinnostavasti (Infor, 2010)
Alasilta, Anja: Näin kirjoitat tehokkaasti : viestintäopas työelämän kirjoittajille (Inforviestintä, 1999)
Luukkonen, Marsa: Tekstiä tekemään!: kirjoittajan opas (Wsoy, 2004)
Tarkoma, Elise: Ammattisuomen käsikirja (WSOYpro, 2010)

0 ääntä

Kommentit

"Tiimoilta": Asiasuomen opas, Paavo Pulkkinen, s. 48