Onko teillä mitään erityistä mitä pitäisi tietää kirjan tekemisestä ja julkaisusta? Kiitos!

Kysytty

Onko teillä mitään erityistä mitä pitäisi tietää kirjan tekemisestä ja julkaisusta?
Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjoittamisoppaita on julkaistu monia. Tässä jonkinlaista listaa tuoreista, erityisesti nuorille suunnatuista tai tiettyjä kirjallisuuslajeja käsittelevistä kirjoittamisoppaista:

Kirjoita kosmos : opas spekulatiivisen fiktion kirjoittamiseen (Suomen tieteis- ja fantasiakirjoittajat : Turun yliopiston tieteiskulttuurikabinetti, 2012)
Kirjoita nuorille / Terhi Rannela (BTJ, 2010)
Kirjoita runo! : opas aloittelevalle runoilijalle / Tommi Parkko (Avain, 2011)
Kirjoittamisen ihanuus : nuoren kirjoittajan opas / Ylva Karlsson, Katarina Kuick ja Sara Lundberg (Karisto, 2010)
Kummallisen kirjoittajat : opas fiktiivisen maailman luomiseen (Suomen tieteis- ja fantasiakirjoittajat, 2014)
Minusta tulee kirjailija / Taija Tuominen (Kansanvalistusseura, 2013)
Nuoren kirjoittajan opas (Pen & Paper, 2013)
Sarjakuvantekijän oppikirja / Ilpo Koskela (Arktinen banaani, 2010)
Sarjakuvien tekeminen / Aura Ijäs (Finn Lectura, 2013)

Maininnan ansaitsee myös vanha mutta yhä luettu klassikko:

Aiotko kirjailijaksi? : tuttavallista keskustelua kaikesta siitä, mitä nuoren kirjailijan tulee tietää / Mika Waltari (WSOY, 1935; uudempikin painos löytyy)

Tässä on vielä muutama mahdollisesti hyödyllinen opas, jotka käsittelevät kustantamista ja erityisesti omakustantamista:

Haluatko todella kirjailijaksi? : matkaopas kirjamaailmaan / Jera Hänninen & Jyri Hänninen (Helsinki-kirjat, 2012)
Omakustantajan perusopas : näin julkaiset kirjasi itse / Heikki Savola (Lukutoukan Kirjakauppa, 2014)
Sinä kirjoitat kirjan : luovan kirjoittamisen opas / Kai Vakkuri (4. painos; BSV Kirja, 2013)