Luetteloiko mikään kirjasto kaikkien kirjojen kansikuvittajia luettelointitietoihin? Hämmästyin, kun edes Fennicassa ei sitä tehdä. Urpo huhtasen…

Kysytty

Hei!

Luetteloiko mikään kirjasto kaikkien kirjojen kansikuvittajia luettelointitietoihin? Hämmästyin, kun edes Fennicassa ei sitä tehdä.

Urpo huhtasen kansikuvitustuotanto kiinnostaisi kokonaisuudessaan.
Hakukone löytää hyvin vähän tuloksia hänen nimellään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisten luettelosääntöjen mukaan kansien kuvittajia ei todella oteta mukaan kuvailutietoihin. Aiemmin kuvitus saattoi olla irrallisessa kannen suojapaperissa. Pokkari- ym. muissa painoksissa saattaa olla aivan eri kuvitus, vaikka kirjan sisältö on sama.
Myöskään yhteisten kansaivälisten luettelointisääntöjen mukaan, joihin suomalaiset säännöt perustuvat, kansien kuvat ja otsikoiden muotoilu jätetään huomiotta.
Fennicaan luetteloidaan tarkimmin Suomessa, yleiset kirjastot saavat jättää omissa kuvailuissaan tiettyjä tietoja pois.
Urpo Huhtanen -nimistä näyttelyjulkaisua (ilm. 1990, 14 s.), voi lukea Turun yliopiston kirjastossa.
Linkistä
http://suomenkuvittajat.blogspot.com/search/label/Urpo%20Huhtanen
löytyy joitakin kuvia Huhtasen töistä