Otsikko
Luen parhaillaan Hannu Mäkelän toimittamaa L. Onerva Liekkisydän. Valitut runot -kirjaa. Kirjasta löytyvä Ihminen-nimellä otsikoitu runo on eri, kuin aiemmin…

Kysytty

Luen parhaillaan Hannu Mäkelän toimittamaa L. Onerva Liekkisydän. Valitut runot -kirjaa. Kirjasta löytyvä Ihminen-nimellä otsikoitu runo on eri, kuin aiemmin lukemani L. Onervan Ihminen -runo. Onko L. Onerva kenties kirjoittanut kaksi erilaista mutta samalla nimellä kulkevaa runoa? Mainitsemassani kirjassa runo alkaa sanoilla ”Tavoittaa tyhjyys jumal-ajatuksen kuin tähdenlennon ikikierroltaan...” kun aiemmin tuntemani runo alkaa sanoilla ”Mikä olen? Tähdenlento luojan ikuisessa yössä...”

Vastaus

Vastattu

L. Onerva on kirjoittanut todellakin kaksi Ihminen -nimistä runoa. Ensimmäinen ilmestyi kokoelmassa Särjetyt jumalat (1910) ja se alkaa sanoilla

    Mikä olen? Tähdenlento
    Luojan ikuisessa yössä,
    tomujyvä aavan aineen
    lakkaamattomassa työssä.

Toinen ilmestyi kokoelmassa Murattiköynnös (1918) ja se alkaa näin:

    Tavoittaa tyhjyys jumal-ajatuksen
    kuin tähdenlennon ikikierroltaan,
    Leimahtaa siivet liekkiin lentäväisen,
    mi tuhaks raukee tulen saatuaan: