Löytyykö tietoa vanhempien kokemuksista lapsensa huostaanoton ajalta. Erityisesti haluaisin tietoa siitä, mikä heitä tuki siihen, että saivat lapsensa takaisin…

Kysytty

Hei,
Löytyykö tietoa vanhempien kokemuksista lapsensa huostaanoton ajalta. Erityisesti haluaisin tietoa siitä, mikä heitä tuki siihen, että saivat lapsensa takaisin.
Onko tutkimuksia, kirjallisuutta, kotimaista, ulkomaista?
yst terveisin Hillevi

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjallisuutta aiheeseesi voidaan hakea esimerkiksi seuraavilla asiasanoilla: huostaanotto, vanhemmuus, vanhempi-lapsisuhde sekä näiden yhdistelmillä. Haettaessa pelkällä huostaanotto asiasanalla, saamme tulokseksi noin 70 teosta, joista osa näyttää epärelevanteilta. Haulla huostaanotto + vanhemmuus saamme ainakin muutamia teoksia, joihin kannattaisi tutustua tarkemmin. Esimerkiksi: Kujala, Virpi: Jaetun vanhemmuuden mahdollisuudet (2003), Valkonen, Leena: Kuka on minun vanhempani (1995), Saurama, Eija: Vastoin vanhempien tahtoa (Helsingin kaupungin tietokeskuksen tutkikmuksia 2002:7, Hämäläinen, Ulla ja Kangas, Ollin toimittama Perhepiirissä 2010 sekä Sinkkonen, Jari: Lapsen puolesta (2001) ja Mäkelä, Karin: Valkea voima:huumeäidin tarina.

Voit kokeilla hakuja myös nettisivujemme kautta osoitteessa: http://jkl226.jkl.fi/Aalto?formid=find2

Lisää sopivia asiasanoja voit etsiä taas osoitteessa:
http://vesa.lib.helsinki.fi/ysa/index.html

Suoraaan näillä hauilla ei saa tietoa siitä, mikä vanhempia on tukenut lasten takaisin saantiin. Meillä täällä kaupunginkirjastolla on myöskin hyvin vähän tutkimuksia ylipäänsä, joten tältä osin kannattaa ottaa yhteyttä esimerkiksi Jyväskylän yliopiston kirjastoon.