Löytyykö teosta, joka koskettelee suomen päihdehuollon historiaa tyyliin kieltolaista subutex hoitoon, siis yleisiä linjauksia ja kehitystä.

Kysytty

Löytyykö teosta, joka koskettelee suomen päihdehuollon historiaa tyyliin kieltolaista subutex hoitoon, siis yleisiä linjauksia ja kehitystä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti aiheesta ei löydy kattavaa yleisesitystä, vaan tieto on hajallaan eri lähteissä. Itse etsin pääkaupunkiseudun kirjastojen Plussa-tietokannasta http://www.libplussa.fi ja yliopistokirjastojen yhteisestä Linda-tietokannasta, joka on käytettävissä kirjastojen työasemilla. Tulos oli kuitenkin varsin laiha:
1) Ahonen, Jukka: "A-klinikkatoiminnan taustaa : tutkimus vapaaehtoisuuteen ja riippumattomuuteen perustuvan hoitomuodon synnystä", 1997. ISBN 952-9894-25-2. Teos sisältää J.A:n pro gradu-työn hieman lyhennettynä versiona ja on saatavissa tällä hetkellä
Helsingin pääkirjastossa, Töölössä ja Tikkurilassa.
2) "Huumetyö" / toim. Ritva Piisi, 2001. ISBN 951-26-4661-7. Teos on artikkelikokoelma, jossa aihetta käsitellään varsin monipuolisesti. Kirjoittajat ovat Helsingin Diakonissalaitoksen ja Stakesin työntekijöitä. Kirjaa on saatavilla useassakin pääkaupunkiseudun kirjastossa.
3) "Hoitoa vai lopputili? : työelämäm hoitoonohjauksen historiaa Suomessa" / Sirkka-Liisa Säilä...et al., 1992. ISBN 951-9192-52-2. Kirjan sivuilla 57-68 on kirjallisuuskatsaus:"Työpaikkojen päihdeongelmaisten hpoitoonohjausta käsittelevää kirjallisuutta Suomessa." Teos on saatavissa Helsingin yliopiston Opiskelijakirjastosta.
4) Vainiokangas, Heikki: "Karsseria, kasvatusta ja huolenpitoa : 70 vuotta sosiaalityön arkipäivää : historiaa ja kuvakulmia Pohjois-Suomen sosiaalisesta erityishuollosta", 1997. Teos on saatavissa Helsingin yliopiston Pääkirjastosta.
5) "A-klinikkasäätiö 1955-1980" / Erkki J. Immonen... et al., 1980. ISBN 951-99277-1-9. Teos on saatavissa Opiskelijakirjastossa.