Etsin tietoa päihdehuollon tahdon vastaisesta hoidosta

Kysytty

Etsin tietoa päihdehuollon tahdon vastaisesta hoidosta

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Päihdehuollon pakkohoidosta löytyi mm. seuraavia julkaisuja:

Haaja: Pirjo: Hoidolliset seuraamukset Suomen rikosoikeudessa. Turku !998.
Hautala, Sirpa: Oikeusturva päihdehuollossa tahdosta riippumattomaan hoitoon
määrättäessä. 1989.
Mutalahti, Timo: Päihdehuollon asiakkaan oikeudellinen asema, päihdeasiamies-
projektin loppuraportti. 1996.
Päihdehuoltolain mukainen tahdosta riippumaton hoito sosiaalihuollossa. Sosiaali-
hallitus 1990.
Ahola, Riku: Päihdehuoltolaki ja pakkohoidon edellytykset. 1991.
Teittinen, Helena: Päihdeongelmaisen pakkohoito. 1988.
Lukkari, Maija: Päihdeongelmaisen pakkohoito, raskaana olevan päihdeongelmaisen
naisen tahdosta riippumattomat hoitotoimenpiteet ja itsemääräämisoikeuden
rajoittaminen. 2000.

Tässä on muutama esimerkki aihetta käsittelevistä lehtiartikkeleista:

Paunio, Riitta-Leena: Pakko terveydenhuollossa - tarvitaanko uusia säännöksiä
ja ohjeita? Suomen lääkärilehti 2000 : 35 sivut 3461 - 3463.
Pirkola, Sami: Päihteitä käyttävän nuoren tahdosta riippumattoman hoidon
edellytykset. Duodecim 2001 : 15 sivut 1591 - 1597.
Niemelä, Jorma: Pakkoa vai vastuuta nuorten huumeongelmaisten hoitoon?
Sosiaaliturva 1999 : 21 sivu 13.