Löytyykö sukunimelle "Somppi" joku etynomologia? Kuulemani selityksen mukaan "Sompinluoma" olisi pieni oja/joen haara, mutta sekin lienee paikannimi eikä…

Kysytty

Hei!

Löytyykö sukunimelle "Somppi" joku etynomologia? Kuulemani selityksen mukaan "Sompinluoma" olisi pieni oja/joen haara, mutta sekin lienee paikannimi eikä selitä sinällään sanan Somppi/Sompi alkuperää, vrt. "Lahtinen" tai "Virtanen".
Tosin sukunimimuunnokset Ala-Somppi, Latva-Somppi, Ylä-Somppi vaikuttaisivat tosiaan viittaavan joen uomaan tms. Jos tämä pitäisi paikkansa, niin mistähän kielestä sana mahtaisi olla peräisin, olisiko se suomennos esim. ruotsista, jostain ilmansuunnasta tullut lainasana tms.?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Somppi on vanha (ainakin 1600-luvulta saakka) talonnimi Etelä-Pohjanmaalta. Vanhoissa kirkonkirjoissa nimi kirjoitetaan usein joko muotoon Sompi tai Sompe. Nimi juontaa juurensa Kauhavalla olleeseen Sompin talon, joka jaettiin kahtia isossajaossa vuonna 1826 Stor Sompin ja Lill Sompin tiloihin. Mainitsemasi nimet ovat isojaon jälkeen kantatilasta irrottautuneita taloja, eivät siis luonto- tai paikannimiä. Nimi on niin vanha, että sitä tuskin on käännetty ruotsista suomeen.

Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan Sukunimet -teos (Otava 2000) ei anna mitään etymologista selitystä Somppi-nimelle vaikka se monelle muulle nimelle sellaisen antaakin.

Somppi-Isosompin sukuseurasta voit tiedustella , josko heillä olisi lisätietoa etymologisista juurista. https://sites.google.com/site/isosompinsukuseura/home