Löytyykö rehellisiä kirjoja jotka kertovat Englannin kuningattarista tai naispuolisista hallitsijoista?

Kysytty

Löytyykö rehellisiä kirjoja jotka kertovat Englannin kuningattarista tai naispuolisista hallitsijoista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Englannin naispuolisia hallitsijoita ennen vuotta 1900 olivat Jane Grey (heinäkuu 1553), Maria Tudor (Katolilainen, Verinen 1553-1558), Elisabet I (1558-1603), Maria II (aviomiehensä kanssahallitsija 1689-1694), Anna Stuart (1702-1714) ja Viktoria (1837-1901).

Englannin/Ison-Britannian historian yleisesityksistä mainitsen kolme:

Trevelyan, George Macaulay
Englannin historia 1-2. - WSOY, 1948.

Daniell, Christopher
Matkaopas historiaan : Englanti. - Puijo, 1995. (myös uudempia painoksia)

Kansakuntien vaiheet 3 : Länsi-Eurooppa. - WSOY, 1952.

Englannin historiasta ja sen hallitsijoista voi ammentaa tietoa myös maailmanhistorian yleisesityksistä, helppolukuisimpia lienevät

Grimberg, Carl
Kansojen historia 1-25. - 3. uudistettu laitos. - WSOY, 1981-1985.

ja

Alnæs, Karsten
Euroopan historia (1-4). - Otava, 2004-2007.

Kovin monia elämänkertoja ei Englannin naishallitsijoista ole suomen kielellä:

Strachey, G. Lytton
Kuningatar Viktoria. - Kirja, 1927.

Tingsten, Herbert
Viktoria ja viktoriaanit. - WSOY, 1966.

Elisabet I:een liittyy läheisesti

Zweig, Stefan
Maria Stuart. - Gummerus, 1937 (myös uudempia painoksia)

Elämäkertakokoelmista mainittakoon

Barth, Reinhard
Historian suurnaiset. - Ajatus, 2005.
(jossa artikkelit Elisabet I:stä ja Viktoriasta, lisäksi myös Maria Stuartista)