Löytyykö netitse Fransiskus Assisialainen: Tyyneysrukous (Tyyneysruno) latinaksi?

Kysytty

Löytyykö netitse Fransiskus Assisialainen: Tyyneysrukous (Tyyneysruno) latinaksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tyyneysrukous on tullut tunnetuksi erityisesti Anonyymien Alkoholistien käyttämänä ja se kuuluu näin: "Jumala suokoon
minulle tyyneyttä hyväksyä asiat,
joita en voi muuttaa,
rohkeutta muuttaa, mitkä voin,
ja viisautta erottaa nämä toisistaan." Rukous löytyy hieman erilaisina versioina internetistä ja esimerkiksi teoksesta "Rohkeutta muuttua - päivä kerrallaan II Al-anon perheryhmässä" (Al-anon keskuspalvelu 1998, s.1).

Tyyneysrukous ei ole kuitenkaan Fransiskus Assisilaisen laatima rukous, vaikka näin toisinaan oletetaankin. Rukouksen on laatinut amerikkalainen protestanttiteologi Reinhold Niebuhr 1930- tai 1940-luvulla ja sen alkuperäinen nimi on "Serenity prayer". Alkuperäisversio on siis englanninkielinen ja se alkaa sanoilla: "God grant me the serenity to accept the things I cannot change..." (http://en.wikipedia.org/wiki/Serenity_Prayer)

Tyyneysrukousta on lainattu ja käytetty useissa yhteyksissä ja sen alkuperä on tällöin hämärtynyt useaan kertaan. Wikipedian mukaan elokuvassa Billy Jack rukouksen sanotaankin olevan Fransiskus Assisilaisen laatima.
Latinankielinenkin versio rukouksesta kuitenkin on olemassa ja se löytyy Neil Youngin albumin Re-ac-tor takakannesta. Latinankielinen versio löytyy myös internetistä, esimerkiksi wikipediasta http://en.wikipedia.org/wiki/Serenity_Prayer (kohdasta Allusions to the prayer).

43 ääntä

Kommentit

En ymmärrä. Alkuperäinen rukous on uudempi kuin uusi versio..taitaa olla tämä tieto väärä. Eiköhän se ole tuo latinan kielinen rukous se alkuperäinen.

Latinan kieli ei välttämättä ole todiste siitä, että versio on vanhempi. Tekstejä käännetään latinaksi vieläkin.

Heip.
Olen kuullut....... kahdelta korkeasti koulutetulta aa:n jäseneltä että
tyyneysrukouksen olisi kirjoittanut jonkin uskontokunnan munkki v. 1640.
Muuten sama muuta ilman ensimmäistä sanaa. Selitys tuntuu loogiselta mielestäni.

Tyyneys rukouksen olen sanut soittamalla AA toimistoon. Siihen on olemassa 3 säkeistöä. mutta vain ensimmäistä käytetään. Siellä tietävät rukouksen historian. Tartu rohkkeasti puhelimeen ja skulaa.

En usko, että rukouksen käytön suhteen on merkitystä kuka edesmennyt sen luomisesta kunnian saa. Turha kinastella siitä.. :)