Otsikko
Löytyykö länsimaisen musiikkikulttuurin historiasta yleisteoksia muusta kuin taidemusiikin näkökulmasta?

Kysytty

Löytyykö länsimaisen musiikkikulttuurin historiasta yleisteoksia muusta kuin taidemusiikin näkökulmasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kun puhutaan muusta musiikista kuin länsimaisesta taidemusiikista käytetään useimmiten yläkäsitettä populaarimusiikki. Haettaessa asiasanoilla populaarimusiikki, historia, löytyy runsaasti
kirjallisuutta aiheesta. Populaarimusiikki sisältää mm. seuraavat musiikinlajit: country, gospelmusiikki, latinalaisamerikkalainen populaarimusiikki, popmusiikki, viihdemusiikki, joilla kaikilla edellä mainituilla on edelleen alalajeja, joilla voi etsiä tarkemmin teoksia tietystä musiikin lajista. Näin ollen kysymyksesi on sen verran laaja, että annan muutaman viitteen, jotka auttavat eteenpäin: The Virgin encyclopedia of nineties music/ edited and compiled by Colin Larkin, London, 2000; Morris, Tudor: Essential guide to music, London,1998; Charlton, Katherine: Rock music styles: a history, Boston, 1998; Carr, Roy: A century of jazz, London, 1997; Jones, Alan: Saturday night forever : the story of disco, Edinburgh, 1999; Hilamaa, Heikki: Musta syke : funkin, diskon & hiphopin historia, Helsinki, 2000.