Löytyykö klassisia nuottikirjoja (liediä, yms), missä olisi aukikirjoitetun säestyksen lisäksi sointumerkit tumpelosormiselle säestäjälle? Vähän siihen tapaan…

Kysytty

Löytyykö klassisia nuottikirjoja (liediä, yms), missä olisi aukikirjoitetun säestyksen lisäksi sointumerkit tumpelosormiselle säestäjälle? Vähän siihen tapaan mitä toivelaulukirjoissa on aina muutama klassinen kappale / kirja. Tähän asti olen joko itse soinnuttanut tai sitten käyttänyt näitä toivelaulukirjan tms. versioita mutta jos löytyisi siis vaikka kootut klassiset liedit, antiikin aariat, ehkä helpoimpia aarioita ja niissä myös sointumerkit samassa. Voi että helpottaisi hommaa!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Taidemusiikin nuottikirjoituksen perinteeseen kuuluu hyvin vahvasti se, että kaikki tarpeellinen on nuottiviivastolla. Joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta taidemusiikki on myös sen verran monimutkaista, että sointujen merkitseminen populaarimusiikin tyyliin ei ole joko mahdollista tai olisi ainakin erittäin monimutkaista. Tämän takia kysyjän kaipaaman kaltaisia Lied-nuotteja ei juuri ole olemassa.

HelMet-kirjaston kokoelmissa on muutamia sellaisia nuotteja, jotka eivät kuulu suoranaisesti (tai kokonaan) populaarimusiikin genreen ja joissa on myös näitä sointumerkintöjä. Kysyjän toivomaa klassisten Lied-sävelmien tai aarioiden kokoelmaa en valitettavasti pystynyt löytämään. Se ei tietenkään tarkoita, että sellaista ei voisi olla olemassa, mutta vähän kyllä epäilyttää.

Seuraavissa kokoelmissa on jotain taidemusiikkisävelmiä nuotinnettuja ja sointumerkein varustettuna. Valikoima on kuitenkin kieltämättä varsin suppea, eikä osu kunnolla kysyjän toivomalle alueelle:

Das Hochzeitliederbuch ( http://luettelo.helmet.fi/record=b1813124~S9*fin)
The best of Italian music ( http://luettelo.helmet.fi/record=b1011622~S9*fin)
Prelude : Best of Charlotte Church ( http://luettelo.helmet.fi/record=b1628073~S9*fin)

Olisi hienoa, jos jostain suomalaisesta kirjastosta vastoin oletuksia löytyisi oikea Lied-kokoelma sointumerkinnöin, joten ei kannata ihan kokonaan toivoa heittää.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto