Löytyykö kirjallista tietoa Korpilahden poikien sotakokemuksista talvi-ja jatkosodan aikana? Korpilahden sankarihautausmaalla heitä on paljon, jotkut perheet…

Kysytty

Löytyykö kirjallista tietoa Korpilahden poikien sotakokemuksista talvi-ja jatkosodan aikana? Korpilahden sankarihautausmaalla heitä on paljon, jotkut perheet menettivät enemmän kuin yhden pojan.

Vastaus

Vastattu

Korpilahden veteraaneista ja heidän kokemuksistaan löytyy tietoa ainakin Korpilahden joulu- vuosijulkaisun artikkeleissa, Korpilahden veteraanimatrikkelissa vuodelta 2003 sekä mahdollisesti Korpilahden suojeluskunnan ja Lotta Svärd -järjestön historiikissa vuodelta 2016. Viitteet alla. Näitä voi tiedostella paikallisen kirjaston kaukopalvelun kautta. Suosittelen myös www.sotasampo.fi -palvelua, josta löytyy lisätietoja esimerkiksi Korpilahden kaatuneista ja paljon muuta.

Hyvärinen, Matti. ”Korpilahden miesten sotaanlähdöstä 70 vuotta - Taipaleenjoella oltiin jo 14.10.1939”. Keski-Suomen maanpuolustaja. -, 2009, 3.

Hyvärinen, Matti. ”Talvisodan brittivapaaehtoiset Korpilahdella”. Korpilahden joulu. -, 2015, 18–19.

———. ”Veteraanien perintö on vapaus”. Korpilahden joulu /, 2018, 10–12.

Hyvärinen, Matti. Korpilahden suojeluskunta ja Lotta Svärd: kotiseudun ja Isänmaan tähden. Korpilahti: Matti K. Hyvärinen, 2016.

Louni, Pertti. ”Korpilahtelaiset jatkosodassa”. Korpilahden joulu. -, 2010, 16–17.

———. ”Korpilahtelaiset talvisodassa”. Korpilahden joulu. -, 2009, 16–17.

Strang, Mikko, ja Korpilahden sotiemme veteraanien matrikkelitoimikunta, toim. Rakkaudesta maahan ja kansaan: Korpilahden veteraanimatrikkeli. Korpilahti: Korpilahden sotiemme veteraanien matrikkelitoimikunta, 2003.