Löytyykö kirjaa, jossa kerrottaisiin intiaanien vanhoista metsästystavoista? Olen kuullut, että he olisivat käyttäneet risuista tehtyjä houkutuslintuja tai…

Kysytty

Löytyykö kirjaa, jossa kerrottaisiin intiaanien vanhoista metsästystavoista?
Olen kuullut, että he olisivat käyttäneet risuista tehtyjä houkutuslintuja tai risuista tehtyjä pelotteluun tarkoitettuja lintuja tai muita figuureja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun kaupunginkirjaston verkkokirjastosta http://borzoi.kirja.turku.fi/Intro?formid=t_form2&sesid=1055779806 löytyy asiasanoilla "intiaanit" ja "metsästys" esim. Suomen Metsästysmuseon näyttelyluettelo Karhumiehiä, nuolia ja biisoneita, teksti Simo Hankaniemi, 1992. Tässä kirjasessa ei kuitenkaan ole mainintaa "houkutuslinnuista", sen sijaan Pentti Virrankoski mainitsee kirjassaan Yhdysvaltain ja Kanadan intiaanit (1994), että "vesilintuja houkuteltiin kuvin, jotka tehtiin kaisloin täytetystä linnunnahasta" (s. 273);myös Legayn teoksessa Intiaaniatlas (1995) mainitaan houkutuslintu. Sellaisen kuva löytyy Turun kaupunginkirjaston pääkirjastosta kirjasta The world of the American Indian (1989, s. 43-45).