Löytyykö jotakin sellaista aivoja käsittelevää kirjaa, jossa erityisesti ohimolohkosta ja sen verenkierrosta sekä sananmuodostuksesta?

Kysytty

Hei, löytyykö jotakin sellaista aivoja käsittelevää kirjaa, jossa erityisesti ohimolohkosta ja sen verenkierrosta sekä sananmuodostuksesta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Haimme teoksia pääkaupunkiseudun Helmet-tietokannasta sekä yliopistojen yhteisestä Melinda-tietokannasta.

Teoksia, joissa olisivat yhdistyneet kaikki annetut sisällönkuvailutermit, ei löytynyt.

Hakusanalla aivolohko löytyi Helsingin yliopiston aineistotietokannasta kaksi suomenkielestä tutkimusta:

-Hokkanen, Laura: Rajattu, omaelämäkerrallista tietoa koskeva retrogradinen amnesia vasemman ohimolohkon toimintaa vaurioittaneen enkefaliitin yhteydessä. Helsingin yliopisto, 1995.

-Jokinen, Hanna: Ohimolohkojen mediaalialueiden atrofiaan liittyvä muistin heikkeneminen iäkkäillä aivoinfarktipotilailla, Pro-gradu –työ, Helsingin yliopisto, psykologian laitos, 1998

Yleisten kirjastojen puolelta on laajasti saatavissa alla mainitut teokset. Saatavuuden voi tarkistaa esim. frank-monihausta (http://monihaku.kirjastot.fi ).

-Pidä aivosi kunnossa, Readme.fi, 2012

-Muistisairaan kuntouttava hoito (toim. Merja Hallikainen), Duodecim, 2014