Otsikko
Löytyykö jostain laki / suositus tms, että talvisin lumet on aurattava tietyistä paikoista tietyn firman toimesta?

Kysytty

Löytyykö jostain laki / suositus tms, että talvisin lumet on aurattava tietyistä paikoista tietyn firman toimesta?

Vastaus

Vastattu

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta määrittelee asemakaava-alueilla olevien katujen, torien, katuaukioiden, puistojen, istutusten ja muihin näihin verrattavien yleisten alueiden puhtaana- ja kunnossapitoa.

Kadun kunnossapidossa kuuluu kunnalle kaikki mitä ei erikseen ole tontinomistajan tehtäväksi säädetty. Tontinomistajan velvollisuutena on pitää tontin kohdalla oleva jalkakäytävä käyttökelpoisena poistamalla jalankulkua haittaava lumi ja jää sekä huolehtia liukkauden torjumisesta ja liukkauden torjumiseen käytetyn kiviaineksen poistamisesta jalkakäytävältä.

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta

https://www.kuntaliitto.fi/yhdyskunnat-ja-ymparisto/tekniikka/kadut-ja-…

Esimerkiksi Helsingissä kadut aurataan aina hoitoluokkien mukaisesti. Työt on priorisoitu niin, että asuntokatujen vuoro tulee pääväylien, joukkoliikennekatujen ja tärkeimpien jalankulku- ja pyöräilyreittien jälkeen.

Kaupunki vastaa muutamia yksityisteitä lukuun ottamatta talvikunnossapidosta koko Helsingissä. Valtio puolestaan vastaa omien teidensä hoidosta; niitä ovat esimerkiksi Länsiväylä, Hämeenlinnanväylä, Tuusulanväylä, Lahdenväylä ja kehätiet.

Kaupunki on jaettu urakka-alueisiin, jotka jakautuvat Helsingin kaupungin oman palveluntuottajan Staran ja yksityisten urakoitsijoiden kesken niin, että Staran hoidossa on noin 60 % kaduista ja yleisistä alueista. Talvikunnossapidon yksityiset urakoitsijat valitaan kilpailutuksen perusteella. Urakoitsija vastaa omasta kunnossapitoalueestaan.

https://www.hel.fi/helsinki/fi/kartat-ja-liikenne/kadut-ja-liikennesuun…

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a7fee871-1695-452a-9e9e-19c032650798