Löytyykö Albert Edelfeltin töiden joukosta yhtäkään, jossa Helsingissä sijaitseva Kumpulan kartano esiintyisi taustallakaan? Edelfeltin ja Ellan de la…

Kysytty

Löytyykö Albert Edelfeltin töiden joukosta yhtäkään, jossa Helsingissä sijaitseva Kumpulan kartano esiintyisi taustallakaan? Edelfeltin ja Ellan de la Chapellen poika Erik syntyi Kumpulan (Gumtäckt) kartanossa marraskuussa 1888.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun kirjastoissa on runsaasti Albert Edelfeltin taiteesta kertovia kirjoja, joista ehkä merkittävin on Bertil Hintzen kirjoittama "Albert Edelfelt"-elämäkerta. Kirjan liitteenä on Edelfeltin taiteesta kertova teosluettelo, joka käsittää kaikkiaan 1104 taideteosta. Silmäilin teoslutteloa, mutta en löytänyt mitään viitteitä Kumpulan kartanosta. Kirjojen saatavuustiedot löytyvät pääkaupunkiseudun HelMet -tietokannasta http://www.helmet.fi.
Helsingin kaupunginmuseo tallentaa ja säilyttää kokoelmia, jotka kertovat Helsingistä ja helsinkiläisistä ennen ja nyt. Yhteystiedot löytyvät seuraavilta sivuilta: http://www.hel2.fi/kaumuseo