Otsikko
Löytyykö ajantasalla olevaa tietoa vammaisten henkilöiden käyttämistä apuvälineistä, joissa hyödynnetään tietokonetta tai tietotekniikkaa?

Kysytty

Löytyykö ajantasalla olevaa tietoa vammaisten henkilöiden käyttämistä apuvälineistä, joissa hyödynnetään tietokonetta tai tietotekniikkaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Näkövammaistiedon kirjastossa on varmaankin laajin tietämys
apuvälinetutkimuksesta, Arlainstituutilla on lähinnä käytännön näkemystä, joka voi varmaankin auttaa alkuun. Ohessa linkkit:
http://www.nkl.fi/
http://www.nkl.fi/tietoa/tietopalvelu.htm.

Aviris -niminen firma tuo apuvälineitä Suomeen ja välittää niitä näkövammaisille. Heillä on parhaiten käsitystä siitä, mitä apuvälineitä juuri nyt käytetään eniten. Linkki Avriksen nettisivulle:
http://www.aviris.fi/index.htm

Apuvälineteknologiaan perehtyminen voi olla vaikeaa näkemättä itse laitteita taitavan käyttäjän käyttämänä. Jonkinlaisen yleiskartoituksen näkövammaisen
kannalta löydät sivulta:
http://www.arlainst.fi/saavutettavuus/testaus/apuvalin.html ja
http://jarmin.com/demos/resource/rncb/assistive.html

Parhaiden apuvälineiden, siis ruudunlukuohjelman ja pistenäytön hinta on tällä hetkellä sen verran korkea, että niitä näkövammaiset voivat yleensä hankkia
vain KELA:n kustantamina. Tällöin yleensä pakettiin kuuluu useinmiten JAWS-ruudunlukuohjelma sokeilla ja ZOOMtext niillä, jotka ovat heikkonäköisiä.

Ne jotka eivät ole työssä tai opiskelemassa hyvin harvoin saavat Kelan kautta tietokonetta apuvälineeksi. He joutuvat turvautumaan hyvin monenlaisiin apuvälineohjelmiin ja saattavat edelleenkin netin selauksessa käyttää
tekstipohjaista lynx-selainta unixin kautta. Suosiotaan ovat lisänneet mm. puhuvat selaimet, jotka kuitenkin edellyttävät englannin kielen jonkinlaista osaamista.

Huomattavaa on myös se, että suuri osa näkövammaisista on yli 65 vuotiaita, jossa ryhmässä tietokoneen käyttötaidot eivät ole kovinkaan yleisiä, joten mitään täydellistä läpimurtoa tietotekniset apuvälineet eivät ole
näkövammaisten ryhmässä vielä tehneet.

Kirjaston kokoelmista voit tehdä hakuja käyttämällä sanahakua ja yhdistelemällä esimerkiksi termejä vammaiset ja tietotekniikka, vammaiset ja apuvälineet, vammaiset ja tietokoneet. Näin löytyy mm. seuraavia teoksia, joita voit hankkia kaukolainaamalla, mikäli niitä ei kotikirjastostasi löydy:
Ylätupa, Maija
Monien mahdollisuuksien tietokone : esimerkkejä ja kokemuksia tietokoneen käytöstä apuvälineenä
Helsinki : Tikoteekki, tietotekniikka- ja kommunikaatiokeskus, 2005 (Miktor)
951-580-406-X (nid.)

Apuvälineteknologia ja itsenäinen suoriutuminen : Itse-hanke 2001-2004, STM ja Stakes : artikkelikokoelma alueellisten Itse-hankkeiden luomista apuvälineteknologian uusista toimintakäytännöistä, teknisistä ratkaisuista ja koulutusohjelmasta
Helsinki : Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus, 2004
SARJA Aiheita / Stakes, ISSN 1236-9845 ; 23/2004
951-33-1455-3 (nid.)

Ohtonen, Marianna
Puhetta tukevan ja korvaavan kommunikoinnin interaktiivinen palveluverkko Internetissä -projekti : Papunet-projekti : loppuraportti
Helsinki, Kehitysvammaliitto, 2004
SARJA Tikoteekin raportteja ; 4/2004
951-580-387-X (nid.)

Hakulinen, Tuovi
Kuvapuhelin tulkkipalvelun tukena tulevaisuudessa : argumentoiva Delfoi-tutkimus kuvapuhelimen kokeilusta kuulovammaisten tulkkipalveluissa
Helsinki : Työministeriö, 2000
SARJA ESR-julkaisut, ISSN 1455-4534 ; 81

Rauhala-Hayes, Marjo
Kohti esteetöntä tietoyhteiskuntaa
Helsinki : Sitra, 1998
951-563-332-X (nid.)

Paloneva, Marja-Sisko
Tietokone monivammaiselle? : soveltuvuus- ja hankintatietoa monivammaisille henkilöille sopivista atk-apuvälineistä
Helsinki : Stakes, 1994
SARJA Oppaita / Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus ; 18
951-47-7727-1 (nid.)

Salminen, Anna-Liisa
Daily life with computer augmented communication : real life experiences from the lives of severely disabled speech impaired children
Helsinki : Stakes, 2001
200 s. ; 25 cm
Research report / National Research and Development Centre for Welfare and Health ; 119