Löytyisiköhän kirjastoista Suomenlinnaan sijoittuvia historiallisia fictio-kirjoja? Etsin erityisesti tapahtuma rikkaita (jännitystä, seikkailua,…

Kysytty

Löytyisiköhän kirjastoista Suomenlinnaan sijoittuvia historiallisia fictio-kirjoja?
Etsin erityisesti tapahtuma rikkaita (jännitystä, seikkailua, romantiikkaa jne jne) kirjoja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seuraavia Suomenlinnaa käsitteleviä historiallisia romaaneja löysin:

Gavin, Catherine: ”Linnoitus” (WSOY, 1964; Suomenlinna vain yhtenä tapahtumapaikkana)
”Hovimäki. Ruotsin vallan iltarusko” (Gummerus, 1999; Viapori vilahtaa vain kirjan alussa)
Koivula, Tapani: ”Sininen huivi: historiallinen romaani” (Pilot-kustannus, 2006)
Lydecken, Arvid: ”Suomenlinnan sankari” (Otava, 1934; nuortenkirja)
Markio, Georg: ”Viaporin antautuminen: kertomus Suomen sodasta 1808-09” (Otava, 1965; nuortenkirja)
Outsider: ”Pekka Lipposen seikkailuja. 39, Suomenlinnan aarre” (Ajanviete, 1960)
Pohjolan-Pirhonen, Ursula: ”Kapteeni ja pappilanneito” (WSOY, 1975; Viapori on vain tapahtumien taustalla)
Pohjolan-Pirhonen, Ursula: ”Viaporin kaunis Helena” (WSOY, 1973)
Rintala, Paavo: ”Viapori 1906” (Weilin + Göös, 1971; sijoittuu Viaporin kapinan aikaan)
Talvio, Maila: ”Linnoituksen iloiset rouvat: romaani vanhan Viaporin ajoilta” (WSOY, 1941)

Romaaneja löytyi yllättävänkin vähän, vaikka selailin erilaisia luetteloja ja tietokantoja. Se ei taida siis olla niin koluttu aihe, etteivätkö kirjailijat voisi sitä hyödyntää tulevaisuudessakin.