Otsikko
Löysin aikanaan tietoa kirjasta, joka käsitteli Suomen tuberkuloosiparantoloita ja niiden historiaa. Muistan, että jo silloin aikanaan itse kirjaa oli mahdoton…

Kysytty

Hei! Löysin aikanaan tietoa kirjasta, joka käsitteli Suomen tuberkuloosiparantoloita ja niiden historiaa. Muistan, että jo silloin aikanaan itse kirjaa oli mahdoton saada käsiinsä, epämääräinen käsitys, että se olisi lopulta jäänyt julkaisematta? Nyt en enää muista tarkkaan nimeäkään, eikä googlettelu auttanut. Muistelen, että nimi olisi ollut jotain tyyliin "Harjuille, rinteille, metsiin - Suomen tuberkuloosiparantolat". Jos löytäisin tekijän niin voisi kysyä, onko kirjan materiaali tallessa, kirja vaikuttaa juuri sellaiselta historiateokselta, jonka tietoja kaipaisin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Parantolaelämää toim. Nenola Aili

Keuhkovammaliitto r.y. 1986

Olisikohan tämä etsimäsi kirja? Kirja on koottu parantolaperinteen keruukilpailun tuloksista. Aineistoa säilytetään Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kansanrunousarkistossa.

Muita parantoloita koskevia kirjoja:

Kirjassa  Tuberkuloosipiirien liitto 1933-1983 / Sirkka Törrönen on Parantola- ja huoltotoimistoluettelot, jossa aika lailla  paljon tietoja parantoloista.

Olli Säynäjäkankaan kirjassa Keuhkosairaaloiden uusi historia on joistain parantoloista muutamien sivujen  historiikkejä.

Elämä voittaa: Puoli vuosisataa työtä keuhkovammaisten hyväksi / Reijo Ahtokari.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Eri parantoloista löytyy historiikkeja. Olisiko jostain niistä tietystä hyötyä?

Tietoa voisi löytyä nykyisestä Kuntaliitosta johon silloinen Sairaalaliitto yhdistettìin. Kirjojen tekijät Sirkka Törrönen ja Eero Linnakko olivat silloin siellä töissä. Näillä henkilöillä on varmasti paras tieto kirjan kohtalosta ja mahd. tekijän kappaleet, jos kirja julkaistiin. Voisi löytyä myös Kuntaliiton arkistosta.