Liittyykö suon metaanikaasu jotenkin Antrean verkon kunnossa pysymiseen? Mitkä muut kemialliset keinot siihen ovat voineet vaikuttaa?

Kysytty

Liittyykö suon metaanikaasu jotenkin Antrean verkon kunnossa pysymiseen? Mitkä muut kemialliset keinot siihen ovat voineet vaikuttaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Orgaaninen aines (kuten esimerkiksi puu ja luu) säilyy hyvin ja pitkään, jos se saa olla hapettomassa tilassa, esimerkiksi syvällä suossa tai merenpohjassa. Tällöin esim. lahoamista aiheuttavat sienilajit eivät pääse vaikuttamaan, koska niilla ei ole ilmaa ja koska kosteus on liian suuri. Säilyminen perustuu siis hapettomuuteen. Suoniityltä eli muinaisen meren pohjasta, turpeenalaiselta savipohjalta löydetty Antrean verkko on säilynyt hyvin juuri siksi, että se oli tehty orgaanisesta aineesta: verkon solmut pajun niinestä ja kohot männynkaarnasta. Antrean verkosta voi lukea hieman lisää esim. osoitteessa http://www.nba.fi/NATMUS/MUSEUM/Opetus2/antreanverkko.htm

Lähteet: Suomen esihistoria : Suomen kansallismuseon näyttelyluettelo, 2. tark. p. 2000, Matti Kenttämaan artikkeli ”Suolöytöjen konservoinnista”, Suomen museo 1949, s. 99-111 sekä Kimmo Tolosen ja Pertti Huttusen artikkeli ”Suomen suot menneisyyden arkistona”, Suomen Luonto 5:1976, s. 203-209.