Miksi Stonehenge rakennettiin ja mikä oli sen merkitys ihmisille?

Kysytty

Miksi Stonehenge rakennettiin ja mikä oli sen merkitys ihmisille?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisen tietosanakirjan ja WSOY: Ison tietosanakirjan mukaan
Stonehenge on rakennettu useassa vaiheessa n.2800-luvulta 1100-
luvulle eKr. Rakennelma koostuu siäkkäisistä kivikehistä, niihin
liittyvistä merkkikivistä ja kehiä ympäröivistä kavannasta sekä
matalasta vallista. Merkkikivet muodostavat kehäkivien kanssa
tärkesiin taivaansuuntiin (esim. auringon nousukohtaan kesäpäivän-
seisauksen aikaan) osoittavia linjoja.
Stonehenge on ilmeisesti toiminut jonkinlaisena kalenterina, jonka
avulla on mm. pystytty ennustamaan auringon- ja kuunpimennysten
ajankohdat. Sen on arveltu olevan myös aurinkokultin palvontapaikka.

Lisää ja tarkempia tietoja löydät mm. seuraavista teoksista:
-Chippindale, Christopher
Stonehenge complete
-ATKINSON, R. J. C. |
STONEHENGE 1990
-CLARKE, D. V. |
SYMBOLS OF POWER AT THE TIME OF STONEHENGE 1985 |
-The prehistoric temples of Stonehenge and Avebury 1980
-BERGSTRÖM, THEO
STONEHENGE 1977 |
-Hawkins, Gerald S. |
Stonehenge decoded 1966
-Atkinson, R. J. C. |
Stonehenge / by R. J. C. Atkinson 1956

30 ääntä

Kommentit

tyhmä

Wiltshiren Stonehengen kaltaisia kivikehiä on enemmän tai vähemmän säilynyt ympäri maailmaa (kuitenkin eniten Britanniassa) yli tuhat. Niistä tunnetuimmat on listattu tässä Wikipedia-artikkelissa: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_stone_circles