Otsikko
Lauri Pohjanpään runo jossa "vanhukset, harmaahapset" käyvät hautausmaalle "jossa nukkuvat lapset ja lapsien lapset" , mistä kokoelmasta löytyy, mikä runon…

Kysytty

Lauri Pohjanpään runo jossa "vanhukset, harmaahapset" käyvät hautausmaalle "jossa nukkuvat lapset ja lapsien lapset" , mistä kokoelmasta löytyy, mikä runon nimi? Kiitos jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on varmaankin Lauri Pohjanpään runo "Käy kirkkomaata illoin vanhat mummot", joka julkaistiin ensimmäisen kerran kokoelmassa "Mielialoja" (Kustannus-o.y. Kansa, 1910). Runo sisältyy myös Pohjanpään runojen kokoelmaan "Kaipuu ylitse ajan. Valitut runot 1910 - 1954" (WSOY, 1989) sekä antologioista "Tämän runon haluaisin kuulla, 2" (Tammi, 1987) ja "Rakkaudellasi hellytät : uskonnollisia ja muita elämänkatsomuksellisia runoja : suomalaista ja ulkomaista lyriikkaa" (Kirjaneliö, 1980).

Runo alkaa näin:

"Käy kirkkomaata illoin vanhat mummot
ja myssyin alla välkkyy valkohapset
he tulee toivottamaan hyvää yötä:
kas täällä nukkuu lapset, lastenlapset."

Saat runon kokonaisuudessaan sähköpostiisi.

Lähteet:
https://piki.verkkokirjasto.fi/web/arena/welcome
Pohjanpää, Lauri: Kaipuu ylitse ajan. Valitut runot 1910 - 1954. (toim. Helena Anhava, WSOY, 1989)