Lastenkirjallisuus / Sadut: - Mikä oli sen Tuhkimon nimi ennen? Tätä kysyi 2,5 v poikani kertoessani iltasatua. Olenpa pohtinut sitä itsekin. Pystyisittekö…

Kysytty

Lastenkirjallisuus / Sadut:
- Mikä oli sen Tuhkimon nimi ennen?

Tätä kysyi 2,5 v poikani kertoessani iltasatua.
Olenpa pohtinut sitä itsekin.
Pystyisittekö auttamaan ja löytämään tähän vastauksen?
Englanniksihan Tuhkimo on Cinderella (tai Cindy) ja juuri katsoin sanakirjasta: cinder on kekäle tai tuhka.
Tietojätin (-91) mukaan nimi on peräisin Perrault´n sadusta Cendrillon (1697). Kerrotaanko missään alkuperäistä nimeä?
Poikani tuumi, että Tuhkimo oli varmaan ennen Markko (eli Marko)...
Sanomien kustantamassa Walt Disneyn Suuri Satuseppo -kirjassa (ISBN 951-9133-00-3) kerrotaan seuraavaa:
"Mutta ullakko oli niin kylmä ja vetoinen, että hänen oli pakko hiipiä sieltä keittiöön ja käpertyä nukkumaan tuhkaläjään lieden eteen pysyäkseen lämpimänä. Kun sisarpuolet näkivät hänet tuhkassa, he pilkkasivat häntä ja rupesivat kutsumaan häntä Tuhkimoksi. Ja siitä pitäen kaikki muutkin puhuttelivat häntä sillä nimellä."
Perrault'n Hanhiemon satuja -41 kertoo:
"Kun tyttö oli suorittanut askareensa, asettui hän keittiön uuninnurkkaan ja istahti tuhkaiselle takalle. Siitä hänelle annettiin nimi Tuhkimo."

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Perraultin sadun alkuperäisessä versiossa (Cendrillon ou la petite pantoufle de verre) ei kerrota Tuhkimon ristimänimeä. Ranskankielisessä tekstissä viitatataan vain "häneen" (ransk. "elle").

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Disney+:n elukuvassa cinderella kutsutaan (tuhkimoa) ellaksi ennen kuin hän likaa itsensä tuhkaan ja aletaan haukkumaan tuhka tytöksi/tuhkimoksi