Otsikko
Lastenkirja 1950-luvulta, kirjassa seikkaili tonttu tai joku velho tai haltia

Kysytty

Lastenkirja 1950-luvulta. Sain joululahjaksi, vuodet 1954-58. Kirjassa seikkaili tonttu tai joku velho tai haltia. Sitä mainostettiin Facebookissa, ollut yleinen, suosittu, myyty myös Pohjois-Suomessa. Mikä voisi olla?

Vastaus

Vastattu

Voisikohan kyseessä olla Aili Somersalon Mestaritontun seikkailut? Se on ilmestynyt ensimmäisen kerran vuonna 1919, mutta siitä on otettu sen jälkeen lukuisia uusia painoksia.

Lastenkirjainstituutin Onnet-tietokanta kertoo kirjan juonesta näin: "Mestaritonttu lähtee Satumaasta koettuaan siellä kiittämättömyyttä. Hän tapaa entisen Peikkovuoren hovinoidan Sammaleisen, joka lennättää tontun luudallaan kotiinsa Suosaarelle. Saarella Mestaritonttu saa selville, että Kyöpelivuoren haltia on ryöstänyt Aamuruskonmaan kuninkaantyttären Sarasteen ja tämä on suljettu Suosaaren suuren kiven sisään. Sarasteen veli, joka yritti pelastaa sisartaan on taiottu kuuseksi. Yhdessä Satumaan kuninkaanpojan Yönsilmän kanssa Mestaritonttu pelastaa Sarasteen ja kuninkaan. Aamuruskonmaan kuningas puolestaan pelastaa Yönsilmän sisaren Päivikin, jonka Merenkuninkaan poika on ryöstänyt Meren kartanoihin. Lopussa Yönsilmä ja Saraste sekä Aamuruskon kuningas ja Päivikki viettävät häitä, joissa Mestaritontulla on kunniatehtävä juhlamenojen ohjaajana." (https://lastenkirjainstituutti.fi/kirjasto/onnet-tietokanta)