(lasten kysy kirjastonhoitajalta) Hei mulla oli tehtävänä äidinkielessä etsiä nettisanakirjasta parin lauseen selityksiä tietyille sanoille, esim. vaikka …

Kysytty

(lasten kysy kirjastonhoitajalta)
Hei mulla oli tehtävänä äidinkielessä etsiä nettisanakirjasta parin lauseen selityksiä tietyille sanoille, esim. vaikka "lähihoitaja" jne, mutta en löytänyt netistä MITÄÄN sivustoa, jossa olisi sellainen sanakirja! Kaikki sanakirjat olivat vain tyyliin suomi-englanti, eli kielisanakirjoja ja sitten yksi löytyi sivistyssanakirja netistä, muttakun ei sivistyssanakirjassa ole mitään "lähihoitaja" sanoja vaan siellä on sanoja tyyliin "psykofysiologia" eikä tuollasia tavallisia sanoja kuin "omaishoitaja" "sairaanhoitaja" jne. Mulla nyt tähän esimerkkiin ei tullu mieleen ku noita sairaalasanoja, mutta ihan vaikka sellanen sanakirja mis selitettäs mikä on TUOLI!! Mistä löydän sellaisen nettisanakirjan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Internetistä löytyy tosiaan ilmaisia käännössanakirjoja.

MOT-sanakirjastossa on myös suomi-suomi -osio. MOT:ia voi käyttää kirjastojen työasemilla.

Kotimaisten kielten tutkimuskeskus kertoo sivullaan http://www.kotus.fi/index.phtml?s=572 Suomen kielen perussanakirjasta, joka löytynee kirja-muodossa lähes kaikista kirjastoista.