Otsikko
Helsingin Palvelijatarkoti, Kalevankatu 21?

Kysytty

Lapsuudenkotini oli stadin sydämessä, Kalevankatu 21. Muistan, kuinka A-rapussa oli Palvelijatarkoti. Olen etsinyt siitä tietoa tuloksetta. Ehkäpä nyt onnistaisi, ja löytäisitte asiasta jotain.
Entä mistä löytäisi asukaslistaa, tms. ko. talossa asuneista, ja onko A-rapun portaikossa ollut patsaita tai jotain koristeita, koska senkaltaiset syvänteet on olemassa.

Vastaus

Vastattu

Kalevankatu 21 historiaa voisi ryhtyä selvittämään Arkistojen portin kautta. Sieltä löytyy osio Helsingin kaupungin kiinteistökortisto, jossa on tietoja 1800-luvulta 1950-luvulle. Sivuilta löytyvät myös tarkemmat hakuohjeet, sekä viittaus kirjallisuus lähteisiin.

  • Helsingin vanhoja kortteleita, osat 1-6. Helsingin sanomat, 1975–2001.
  • Mistä tietoa rakennusten historiasta? Lähdeopas ammattilaisille ja asianharrastajille. Toim. Lahti, Juhana et al. Suomen rakennustaiteen museo 2003.

Linkki sivustolle

Kalevankadusta löytyy Wikipedia-artikkeli, josta löytyy tieto talon arkkitehdeistä. Talon suunnitteli Florentin Granholm, 1879 (korotukset Karl Johan Grönstrand 1890 ja Zaida Finkenberg 1892) Artikkelissa mainitaan myös muutama kuuluisa asukas. Talossa asuivat säveltäjät Fredrik Pacius ja Erkki Melartin. Sivun alalaidan viitteet voivat auttaa lisätietojen jäljityksessä. Linkki Wikipediaan

Finna-haulla (hakusanoina palvelijatarkoti ja Kalevankatu) löytyi Kalevankadun palvelijatarkodin asukaskortisto. Linkki Finna-hakuun.

Arkistonmuodostajana on Helsingin kristillinen Työväen yhdistys. Heiltä voisi kysellä lisätietoja palvelijatarkodin vaiheista ja siihen liittyvistä lähteistä. Linkki sivustolle

Kalevankadun asukaskortistoa löysin vain ajalta 1960-1970. Sitä säilyttää Työväen arkisto. Linkki Arkistokorttiin