Otsikko
Kun tulen Helsinkiin ja kävelen Pitkää siltaa. (Siis Hakaniemestä keskustaan päin.) Vasemmalla sillan penkereessä sillan eteläpäädyssä on suuri vanha…

Kysytty

Kun tulen Helsinkiin ja kävelen Pitkää siltaa.
(Siis Hakaniemestä keskustaan päin.)
Vasemmalla sillan penkereessä sillan eteläpäädyssä on suuri vanha kivitalo.
Mikä talo se on ja milloin se on rakennettu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kumpikohan rakennuksista mahtaa olla kysyjän mielessä? Pitkänsillan eteläpuolella vasemmalla on Unioninkadulla taloyhtiö Bostadsaktiebolaget Unionsgatan 45, ja rannansuuntaisesti Siltavuorenranta 16.

Siltavuorenranta 16 valmistui vuonna 1885. Se oli alunperin Provianttimakasiini (viljamakasiini venäläiselle sotilasväelle), sitten Sota-arkiston käytössä ja sen jälkeen Kansallisarkiston lisätiloina.

Unioninkatu 45 valmistui vuonna 1926. Se tunnettiin myös nimellä Pikku Naantali.

Lähteet:

Ollila, Kaija : Puhvelista Punatulkkuun
[Helsinki] : Helsingin Sanomat, 1977
Helsingin vanhoja kortteleita : [1]
9519133585 kovakantinen

https://www.finna.fi/Record/hkm.C6CB42B9-71B9-401A-8D9D-1A292D9680AF?si…

https://finna.fi/Record/hkm.21DC0341-8FCD-4700-B5F4-5A0932D0C2F6?sid=40…