Lapsena kun asuin Teuvalla kävin kirjastossa, joka oli paloaseman yläkerrassa, muistaakseni se oli aika pieni paikka. Siitä kirjasto muutti varmaankin…

Kysytty

Lapsena kun asuin Teuvalla kävin kirjastossa, joka oli paloaseman yläkerrassa, muistaakseni se oli aika pieni paikka. Siitä kirjasto muutti varmaankin nykyiseen paikkaan.
Kauanko kirjasto oli siellä paloaseman yläkerrassa? Ja missä se oli sitä ennen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä lyhyt katsaus kirjaston sijainnin vaiheisiin Teuvalla. Lähteenä on käytetty Raija Hakalan tutkielmaa vuodelta 1972 "Teuvan kirjastotoiminnan vaiheet v. 1849─1971".

Vuonna 1917 kirjasto sijoitettiin väliaikaisesti seurakuntatalolle, josta kirjasto pian muutti kahdeksi vuodeksi Teuvan Nuorisoseuran "puffettiin". Syksystä 1919 lähtien kirjasto sijaitsi puhelinosuuskunnan talossa, josta se siirtyi vanhan kunnantalon kellariin vuonna 1951. Siellä kirjasto oli vuoteen 1962 saakka. Tilaa kirjastolle on varattu kunnantalon kellarista 44 neliömetriä.

Kunnantalon kellarista kirjasto siirtyi paloaseman yläkertaan vuoden 1962 loppupuolella ja oli siellä vuoteen 1980. Kirjasto sai nyt tilaa yhteensä 145 neliömetriä, josta asiakastilaa oli 110 neliötä, varasto-työtilaa noin 12 neliötä ja komero sekä eteistilaa noin 10 neliötä.

Marraskuussa 1980 kirjasto aloitti nykyisessä rakennuksessa ja hyötypinta-alaa eli kirjastotoimintaan käytössä olevaa tilaa on 572 neliömetriä.