Laitoimme pojallemme nimeksi Okka. Haluaisimme tietää mistä nimi on peräisin/ lähtöisin..maistraatin sivuilta löytyi yksi ainoa nimi 20-39 luvulta. et nimi on…

Kysytty

Laitoimme pojallemme nimeksi Okka. Haluaisimme tietää mistä nimi on peräisin/ lähtöisin..maistraatin sivuilta löytyi yksi ainoa nimi 20-39 luvulta. et nimi on aika harviainen

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimeä Okka ei löydy ei valitettavasti löydy kirjaston etunimikirjoista. Väestörekisterin nimipalvelusta löytyy tieto, että tämän nimen kantajia on vain yksi vuosilta 1920-39. Okko sen sijaan yleisempi. Se on nimikirjojen mukaan Oskarin vanha puhuttelumuoto. Saksassa Okko on Oton rinnakkaisnimi. Ortodoksisessa kalenterissa sitä pidetään Prokopioksen muunnoksen Prokko lyhentymänä. Lisää etunimistä löytyy kirjoista Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja; Saarikalle, Anne: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön ; Vilkuna, Kustaa: etunimet.