Otsikko
Kysyn taustamusiikin käyttämisestä kotimaisissa dokumenteissa ja elokuvissa. Olen viime aikoina katsonut paljon niitä, ja huomioni on kiinnittänyt seuraava…

Kysytty

Hei! Kysyn taustamusiikin käyttämisestä kotimaisissa dokumenteissa ja elokuvissa.
Olen viime aikoina katsonut paljon niitä, ja huomioni on kiinnittänyt seuraava seikka: dokumentin/elokuvan/sarjan taustalla käytetään hiljaisemmalla äänellä ihan tunnistettavaa musiikkia, mitä ei mainita lainkaan lopputeksteissä. Onko tämä ihan normaalia jättää muu, kuin kyseiseen ohjelmaan kenties erityisesti tehty musiikki mainitsematta? Ja saavathan nämä "nimettömiksi jätetyt" muusikot ja esiintyjät kuitenkin korvauksen musiikkinsa käytöstä?

Amerikkalaisissa leffoissa, sarjoissa jne. musiikki mainitaan lähes aina, jos ei lopputeksteissä niin ainakin netistä hakiessa saa musiikin ja sen tekijät esiin. Monissa kotimaisissa sarjoissa näitä tietoja ei löydy edes netistä, vaikka kyseisestä ohjelmasta muuten löytyisi tietoa vaikka ja kuinka. Minusta aikamoinen epäkohta, muusikoille se kunnia (ja palkka!) mikä heille kuuluu!

Vastaus

Vastattu

Tekijanoikeus.fi -sivustolla on kaikille kansalaisille kattavaa tietoa tekijänoikeudesta. Sivulla on kysymyslomake https://tekijanoikeus.fi/lomakkeet/etko-loyda-etsimaasi/

He varmasti osaavat parhaiten vastata kysymykseen.